研究者業績

荊 紅涛

ケイ コウトウ  (Hongtao JING)

基本情報

所属
上智大学国際言語情報研究所 客員所員
関東学院大学 経済学部 准教授
学位
修士(教育学)(2008年3月 佐賀大学)
博士(文学)(2013年5月 早稲田大学)

研究者番号
80732940
J-GLOBAL ID
201401037107572090
researchmap会員ID
7000007421

外部リンク

関東学院大学経済学部准教授。中国出身。2004に中国の大学卒業後来日。2013年に早稲田大学文学研究科で英語教育学の博士号を取得。3言語(中国語、英語、日本語)を話すことができる。早稲田大学助教、創価大学講師を経て、現在に至る。

専門は英語教育と異文化コミュニケーション。特に東アジアの言語教育における異文化コミュニケーション能力、グローバル意識、グローバル市民教育、異文化間市民教育、言語教師認知、CLIL、オンライン異文化交流などに関心を持って研究されている。

最近の研究では、異文化コミュニケーション能力の開発と評価、CLILによる民主文化のための能力の開発などにに焦点を当てている。


主要な論文

 18

MISC

 5

書籍等出版物

 6
  • 笹島 茂, 工藤 泰三, 荊 紅涛, Joe Larry, Hannah Haruna (担当:共著)
    三修社 2020年2月 (ISBN: 9784384334944)
    英語力を高めながら,異文化間意識を培う ・CLIL(教科科目と言語習得を統合した学習法)教材です。 ・CEFR B1レベル(A2からでも学習可能) ・段階的に考えを英語を使って整理できる構成。 ・設問を通じて,テーマに関する語彙を英語で理解し,図表を読み解くことで,全体の意味を捉えられるように編集しています。 ・モデルになる対話を聞いてユニットのテーマについて,話し合います。 ・文化間意識を培うCAN DO自己評価表を巻頭に掲載しています。
  • Michael Byram, Irina Golubeva, Han Hui, Manuela Wagner (担当:分担執筆, 範囲:Exploring Perceptions of Intercultural Citizenship  among English Learners in Chinese Universities」, Han Hui, Song Li, Jing Hongtao, Zhao Yuqin.  pp. 25-42, Chapter 2  担当.  総296 ⾴)
    Clevedon, England: Multilingual Matters 2016年11月 (ISBN: 9781783096541)
    The contributors to this volume have collaborated to present their work on introducing competences in intercultural communication and citizenship into foreign language education. The book examines how learners and teachers think about citizenship and interculturality, and shows how teachers and researchers from primary to university education can work together across continents to develop new curricula and pedagogy. This involves the creation of a new theory of intercultural citizenship and a procedure for implementation. The book is written by teacher researchers who aim to help other teachers, and concludes with reflections on the lessons they have learnt which will help others to implement these ideas in their own practice. The book is essential reading for foreign language educators and researchers, students in pre-service teacher training and teachers in in-service training.
  • 贾玉新, 孙有中,宋莉 (担当:分担執筆, 範囲:Exploring Factors Affecting Foreign Language Teachersʼ Beliefs About Global Awareness in a Chinese  High School  pp. 71-86,  総103 ⾴)
    北京:  ⾼等教育出版社 2015年12月 (ISBN: 9787040444568)
  • Michael Byram (担当:分担執筆, 範囲:导读  [Introduction]. 韩慧,  荆红涛  pp. 8-19,  総272 ⾴, 中国語)
    上海: 上海外語教育出版社 2014年3月 (ISBN: 9787544633444)
    This collection of essays and reflections starts from an analysis of the purposes of foreign language teaching and argues that these should include educational objectives which are ultimately similar to those of education for citizenship. It does so by a journey through reflections on what is possible and desirable in the classroom and how language teaching has a specific role in education systems which have long had, and often still have, the purpose of encouraging young people to identify with the nation state. Foreign language education can break through this framework to introduce a critical internationalism. In a 'globalised' and 'internationalised' world, the importance of identification with people beyond the national borders is crucial. Combined with education for citizenship, foreign language education can offer an education for 'intercultural citizenship'.

主要な講演・口頭発表等

 45

主要な担当経験のある科目(授業)

 21

主要な所属学協会

 4

主要な共同研究・競争的資金等の研究課題

 7

学術貢献活動

 7