CHAMBERS Garcia
紀要 = Bulletin 5(5) 1-14 2013年3月
This essay presents a personal reflection on a presumed deep mono no aware consciousness that is within hanami, a very popular annual Japanese festival. This reflection began essentially during the period of hanami season 2011, which saw a national restraint on celebrations due to the triple disasters: earthquake, tsunami, and radiation fear. Defining mono no aware as a concept-metaphor for Japanese culture's poetic and philosophical interpretation and internalization of the inherently transient quality of all life and things, the essay advances the view, while recognizing a difficulty with understanding this concept, that the 2011 hanami season was an occasion ripe for a true 'mono no aware' hanami. Using a re-reading mode of analysis and drawing on a number of historical and contemporary sources the essay tries both to clarify and explain the author's perspective on the topic as well as to perhaps light a spark to invite further discourse.本論文は、日本の毎年恒例行事であるお花見の中に潜む「もののあわれ」の意識に対する著者自身の個人的な考察である。きっかけとなったのは2011 年のお花見の季節である。この年、日本は地震と津波、放射能の脅威という3 重の災害に見舞われ、お祭りごとを自粛する動きがあった。「もののあわれ」は捉えにくい概念であるが、本論文では、もののあわれを、常に変化する暮らしやあらゆる物事を詩的に、そして哲学的に解釈し、内在化させるための概念的な比喩としてとらえ、2011 年のお花見の季節が真に「もののあわれ」のお花見として成熟する時期であるという見解を提示する。