研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 総合グローバル学部 日本学術振興会特別研究員(PD)
- 学位
- 修士(教育学)(2013年3月 広島大学)博士(教育学)(2023年3月 広島大学)
- ORCID ID
https://orcid.org/0000-0002-1934-6074- J-GLOBAL ID
- 202101003769643241
- researchmap会員ID
- R000023873
経歴
4-
2023年4月 - 現在
-
2024年4月 - 2025年3月
-
2021年4月 - 2023年3月
-
2017年1月 - 2019年1月
学歴
2-
2019年10月 - 2023年3月
-
2011年4月 - 2013年3月
委員歴
3-
2023年4月 - 現在
-
2023年9月 - 2024年3月
-
2021年9月 - 2022年4月
論文
7-
International Journal of Educational Development 2025年9月 査読有り筆頭著者
-
Journal of International Cooperation in Education 2023年3月28日 査読有りPurpose This paper examines the drivers of brain gain by investigating the motivations of migrants who plan to return and contribute to their home country. It focuses on highly skilled Sudanese migrants in Japan, including a group of “plan-to-return” migrants (P-group), who intend to gain knowledge abroad that they will use to contribute to their homeland upon their return. Design/methodology/approach The participants are 24 highly skilled Sudanese migrants in Japan, 10 of whom are part of the P-group. To understand their motivation to contribute to their home country, the study applies the qualitative life course approach, using Elder's four life course themes: lives in time and space, the timing of lives, linked lives and human agency. Findings The P-group is characterised by a high level of motivation for self-development, which motivates them to study abroad. The analysis finds that the P-group's drive to contribute had been nurtured by a spirit of mutual aid in Sudanese society, which emphasises Islamic values and social ties. Religious norms, personal interactions and emotional ties to Sudan are especially influential on the P-group's motivation to contribute to their home society. Originality/value This study identifies drivers that lead to brain gain. Whereas previous studies have noted the relationship between return intentions and willingness to contribute to the home countries; they have not investigated influences on motivations to contribute. The results suggest that Sudan might already possess a system for local human resource development to encourage brain gain.
書籍等出版物
2講演・口頭発表等
21-
the 35th Conference of Japan Society for Africa Educational Research 2025年4月19日
-
British Association for International & Comparative Education 2024 2024年9月5日
所属学協会
5-
2021年12月 - 現在
-
2021年 - 現在
-
2020年 - 現在
-
2019年 - 現在
-
2018年 - 現在
共同研究・競争的資金等の研究課題
4-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2025年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 2023年4月 - 2026年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2021年4月 - 2023年3月
-
公益財団法人松下幸之助記念志財団 研究助成 2020年10月 - 2021年9月