研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 理工学部機能創造理工学科 教授
- 学位
- 修士(工学)(上智大学)博士(工学)(上智大学)
- 連絡先
- suzu-tak
sophia.ac.jp - 研究者番号
- 20206494
- ORCID ID
https://orcid.org/0009-0005-3718-248X- J-GLOBAL ID
- 200901066783722673
- researchmap会員ID
- 1000073265
- 外部リンク
担当講義
燃焼工学特論、熱エネルギー変換工学特論、工業熱力学、熱エネルギー変換、数値伝熱工学、機械システム設計の基礎、機能創造理工学実験・演習1、リサーチトライアル春・秋」、理工学概説、機械工学輪講、グローバル企業のビジネス展開、UDトラックスインターンシップ
THERMAL ENERGY CONVERSION、GREEN SCIENCE AND ENGINEERING 1、ENGINEERING AND APPLIED SCIENCES LAB. 1
(研究テーマ)
・革新的燃焼技術
・核沸騰熱伝達コントロールに向けた現象解明とモデル化
・カーボンフリーエンジンの開発
・内燃機関における熱伝達
・ハイブリッドシステムのエネルギーマネージメント
・自動車用空調機の高性能化に関する研究
(共同・受託研究希望テーマ)
・高効率エンジンの開発
・ハイブリッドシステムのエネルギーマネージメント
・高効率冷凍サイクルの開発
受賞
28論文
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Applied Thermal Engineering 2025年11月 査読有り最終著者責任著者
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Journal of Engineering and Technological Sciences 57(6) 2025年10月 査読有り
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Journal of Energy Storage 118(15) 116308-116308 2025年3月 査読有り
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Unmanned Systems 1-14 2025年2月 査読有り最終著者
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Journal of Engineering and Technological Sciences 2024年11月 査読有り最終著者
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Automotive Experiences 7(2) 321-332 2024年9月 査読有り
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Journal of Thermal Science 33(5) 2024年7月 査読有り最終著者
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Clean Energy 8(2) 2024年3月 査読有り筆頭著者
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Energies 16(24) 2023年12月 査読有り最終著者
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Scientific Reports 13(11649) 1-12 2023年7月 査読有り最終著者責任著者Recently, ammonia (NH3), which has a higher energy density than hydrogen, has gained attention for zero-carbon emission goals in the transportation sector. However, in a conventional internal combustion engine (ICE), NH3 combustion mechanism is still under investigation. In this paper, to further expand the knowledge on the adoption of NH3 in ICEs, authors conducted NH3/gasoline co-combustion experiments in a modified, 17.7:1 compression ratio, naturally aspirated spark-assisted CI engine with sub-chamber. The sub-chamber was chosen in order to enhance the combustion speed of NH3. In addition, the sub-chamber was equipped with glow and spark plugs to overcome the high auto-ignition temperature of NH3. Engine performance and NOX emissions were studied under three different intake air temperatures. During the experiments, NH3 content was increased gradually where the engine was run under lean conditions. Although higher NH3 content was achieved compared to our previous work, increasing the intake air temperature resulted in decreased charging efficiency. In addition, corrosion was found on the piston ring after 120 h of operation, negatively affecting the engine performance. Furthermore, NH3/gasoline co-combustion duration was shortened drastically with the influence of the sub-chamber, where the longest combustion duration under the present conditions was found to be 17°CA.
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Journal of Mechanical Science and Technology 37(7) 3829-3840 2023年7月 査読有り最終著者責任著者
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Automotive and Engine Technology 8(2) 73-93 2023年2月 査読有り最終著者責任著者
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Applied Thermal Engineering 217 119199-119199 2022年11月 査読有り
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Alexandria Engineering Journal 61(8) 6441-6455 2022年1月 査読有り最終著者
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International Journal of Automotive Engineering 13(1) 1-8 2022年1月 査読有り最終著者
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Automotive Experiences 5(1) 16-27 2022年1月 査読有り最終著者
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Automotive Experiences 4(3) 161-170 2021年11月 査読有り最終著者責任著者
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International Journal of Automotive Engineering 12(4) 134-141 2021年11月 査読有り
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Journal of Engineering Science and Technology 16(5) 3600-3619 2021年10月 査読有り最終著者
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International Journal of Automotive Engineering 12(3) 78-85 2021年9月 査読有り
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Journal of Engineering and Technological Sciences 53(3) 210306-210306 2021年6月21日 査読有り最終著者
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Mechanical Engineering Journal 8(2) 20-00392 2021年4月 査読有り最終著者責任著者
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International Journal of Technology 12(1) 101-101 2021年1月20日 査読有り
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SAE Technical Paper Series (2020) 2020-32-2310 2020年11月30日 査読有り最終著者責任著者
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SAE Technical Paper Series (2020) 2020-32-2315 2020年11月30日 査読有り責任著者
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International Journal of Automotive Engineering 11(4) 143-150 2020年11月 査読有り
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Journal of Engineering Science and Technology 15(5) 3355-3374 2020年10月 査読有り責任著者
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Automotive Experiences 3(1) 33-38 2020年4月6日 査読有り
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SAE Technical Papers 2020-01-1246 2020年4月 査読有り最終著者責任著者
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自動車技術会論文集 51(1) 60-65 2020年1月 査読有り最終著者ディーゼル機関のモデルベースト燃焼制御器では,冷却損失を考慮した圧縮ポリトロープ指数の予測にこれまで実験式を用いてきた.著者らは,実験数を軽減するため,新たに物理モデルを開発し,制御器に実装した.実機にて過渡運転性能を評価したところ,実験値と比較して,モデルの予測誤差は0.31%と評価された.
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SAE Technical Papers 2019-32-0542 2019年11月 査読有り最終著者
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SAE Technical Papers 2019-32-0543 2019年11月 査読有り最終著者
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SAE Technical Papers 2019-32-0597 2019年11月 査読有り最終著者
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INTERNATIONAL JOURNAL OF AUTOMOTIVE TECHNOLOGY 20(5) 1065-1071 2019年10月 査読有り最終著者責任著者
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SAE Technical Papers 2018-32-0054 2019年8月 査読有り最終著者
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自動車技術会論文集 50(4) 1018-1023 2019年7月 査読有りディーゼル機関の過渡運転性能向上には,モデルベースト制御によるサイクル毎の燃料噴射量と時期の予測が有効である.本研究では,燃焼室の局所壁温度履歴および局所壁面熱流束履歴を測定し,著者らが構築したオンボード用筒内壁温度推定モデルおよび壁面熱伝達モデルの予測精度を評価したので報告する.
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International Journal of Automotive Engineering 10(2) 233-241 2019年6月 査読有り最終著者
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International Journal of Automotive Engineering 10(2) 226-232 2019年6月 査読有り最終著者A new equation, which was dependent on physical principles, was developed for the study of heat transfer in CI engines which needs turbulence of gas flows to calculate heat flux. Proposed approach was implemented into a 1-D engine simulation, which was used to determine heat flux between in-cylinder gas and wall. Results from the suggested equation were compared to the previous conventional equations; Morel and Hohenberg, and to the engine experiments. The proposed equation showed better accuracy when compared with the conventional equations due to detailed representation of in-cylinder gas flow by dividing the combustion chamber into 6 different regions.
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IOP Conference Series: Earth and Environmental Science 257 012037-012037 2019年5月10日 査読有り
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E3S Web of Conferences 130 01036-01036 2019年 査読有り最終著者The diesel engines are superior in terms of power efficiency and fuel economy compared to gasoline engines. In order to optimize the performance of direct injection diesel engine, the effect of various intake pressure (boost pressure) from supercharging direct injection diesel engine was studied at various engine rotation. A single cylinder direct injection diesel engine was used in this experiment. The bore diameter of the engine used was set to 85 mm, the stroke length was set to 96.9 mm, and the compression ratio was set to 16.3. The variation of engine rotation started from 800 rpm to 2 000 rpm with 400 rpm increment. The variation of boost pressure is bounded from 0 kPa boost pressure (naturally aspirated) to the maximum of 60 kPa boost pressure with 20 kPa boost pressure increment. The performance of the engine is evaluated in terms of in-cylinder pressure and heat release rate as the most important performance characteristics of the diesel engine. The in-cylinder pressure and heat release rate of direct injection diesel engine are increased with the elevation of boost pressure at various engine rotation. The raise of engine rotation resulted in the decrease of maximum in-cylinder pressure and heat release rate.
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International Journal of Automotive Engineering 10(3) 266-273 2019年 査読有り最終著者
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自動車技術会論文集 50(6) 1508-1514 2019年 査読有り最終著者本稿ではMAP作成の手間を自動化し, かつ環境変化に対するロバスト性を有する制御系設計法として, フィードバック誤差学習を用いたモデルベースト制御を提案する. また, 制御器の学習機構として小脳演算モデルコントローラを用いることで計算負荷を低減することができる. そして, 本手法の有効性を実機試験にて検証する.
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International Journal of Automotive Engineering 9(4) 338-345 2018年12月 査読有り最終著者Overall efficiency of internal combustion engines are heavily depended on intake air temperature which is directly related to the heat transfer inside an intake system. Previously, authors developed an equation by using port model setup to calculate Nusselt number with introduction of Graetz and Strouhal numbers. This study modified the port model equation to improve its accuracy in a real engine experimental setup. Predicted intake air temperature was compared to the measured data with a maximum error of 5.6%. Additionally, 100 K of temperature difference was found between the boost pressure values of 944hPa and 678hPa from 1-D engine simulation results.
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International Journal of Industrial Research and Applied Engineering 3(2) 61-68 2018年12月 査読有り最終著者
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International Journal of Industrial Research and Applied Engineering 3(2) 69-78 2018年12月 査読有り最終著者
MISC
14-
AIP Conference Proceedings 2986(1) 2024年2月 査読有り最終著者
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Lecture Notes in Mechanical Engineering 1051-1061 2023年 査読有り最終著者
書籍等出版物
2講演・口頭発表等
230-
International Symposium on Shock Waves (ISSW35) 2025年7月10日 招待有り
所属学協会
4共同研究・競争的資金等の研究課題
10-
日本学術振興会 2019年4月 - 2023年3月
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上智大学 上智大学学術研究特別推進費重点領域研究 2019年4月 - 2022年3月
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自動車用内燃機関技術研究組合 2019年4月 - 2021年3月
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日本学術振興会 2017年4月 - 2020年3月
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日本学術振興会 2016年4月 - 2020年