研究者業績

田中 昌司

タナカ ショウジ  (Tanaka Shoji)

基本情報

所属
上智大学名誉教授
学位
工学士(1980年3月 名古屋大学)
工学修士(1982年3月 名古屋大学)
工学博士(1985年3月 名古屋大学)

連絡先
tanaka-ssophia.ac.jp
研究者番号
30188304
J-GLOBAL ID
200901077360814859
researchmap会員ID
5000064359

外部リンク

<音楽*演劇>脳科学研究室

研究室ホームページ(上記 外部リンク)

*劇団脳科学<脳内演劇>文芸部

国内

  • 1980年 - 1984年 名古屋大学工学研究科(博士課程) 核融合プラズマの理論・シミュレーション研究
  • 1985年 日本原子力研究所(那珂核融合研究所)(PD) 核融合プラズマの理論・シミュレーション研究
  • 1986年 - 2007年 上智大学理工学部電気電子工学科(講師,助教授,教授) ワーキングメモリー,前頭前野神経回路の研究
  • 2008年 - 2023年 上智大学理工学部情報理工学科(教授) 音楽脳の研究中(脳イメージング、ネットワーク解析)
  • 2023年4月から 上智大学名誉教授

国外

  • 1998年 Yale 大学医学部(客員科学者) ワーキングメモリー,前頭前野神経回路の研究
  • 2005年 Columbia 大学医学部(客員教授) PET modeling
  • 2007-2011年 University of California, San Diego(上智大学 ORC 国際共同研究)マウスの多次元行動モデル

これまで行ってきた脳イメージング研究や神経回路モデル・シミュレーションの技術を活用して、音楽家の演奏時脳活動や音楽鑑賞時の脳活動のイメージングと解析を行っています。最近はとくにオペラ歌手の脳活動を調べることによって、感情表現と共感的コミュニケーションの脳内ネットワークの解明を目指した研究を行っています。オペラがなぜ感情を強く揺さぶるのか、なぜ人の心を引きつけるのかということを脳科学的に説明できるかどうか、脳科学の研究フロンティアを開拓したいと思っています。それと同時に、日本音楽表現学会(会員)や日本声楽発声学会(理事)の立場から、音楽に脳科学の考え方を紹介する活動も行っています。演劇に対しても同様の活動を展開しています(日本演劇学会など)。

(研究テーマ)

  1. 音楽脳ネットワーク解析
  2. 感性・認知機能と脳活動の脳画像解析
  3. オペラの脳科学 
  4. 演劇の中の脳科学

(共同・受託研究希望テーマ)

  1. オペラと脳
  2. 演劇と脳

学歴

 2

主要な論文

 116
  • Shoji Tanaka
    Frontiers in Psychology 11 2021年1月27日  査読有り筆頭著者責任著者
    Opera is a performing art in which music plays the leading role, and the acting of singers has a synergistic effect with the music. The mirror neuron system represents the neurophysiological mechanism underlying the coupling of perception and action. Mirror neuron activity is modulated by the appropriateness of actions and clarity of intentions, as well as emotional expression and aesthetic values. Therefore, it would be reasonable to assume that an opera performance induces mirror neuron activity in the audience so that the performer effectively shares an <italic>embodied performance</italic> with the audience. However, it is uncertain which aspect of opera performance induces mirror neuron activity. It is hypothesized that although auditory stimuli could induce mirror neuron activity, audiovisual perception of stage performance is the primary inducer of mirror neuron activity. To test this hypothesis, this study sought to correlate opera performance with brain activity as measured by electroencephalography (EEG) in singers while watching an opera performance with sounds or while listening to an aria without visual stimulus. We detected mirror neuron activity by observing that the EEG power in the alpha frequency band (8–13 Hz) was selectively decreased in the frontal-central-parietal area when watching an opera performance. In the auditory condition, however, the alpha-band power did not change relative to the resting condition. This study illustrates that the audiovisual perception of an opera performance engages the mirror neuron system in its audience.
  • 田中昌司
    生体の科学(特集 科学と芸術の接点) 70(6) 495-499 2019年12月  招待有り筆頭著者責任著者
  • Shoji Tanaka, Eiji Kirino
    Frontiers in Human Neuroscience 13 2019年3月18日  査読有り筆頭著者責任著者
  • 田中昌司
    神経研究の進歩 71巻7号(増大特集 人工知能と神経科学) 2019年  招待有り筆頭著者責任著者
  • Shoji Tanaka, Eiji Kirino
    Brain and cognition 120 43-47 2018年2月  査読有り筆頭著者責任著者
    Auditory-sensorimotor coupling is critical for musical performance, during which auditory and somatosensory feedback signals are used to ensure desired outputs. Previous studies reported opercular activation in subjects performing or listening to music. A functional connectivity analysis suggested the parietal operculum (PO) as a connector hub that links auditory, somatosensory, and motor cortical areas. We therefore examined whether this PO network differs between musicians and non-musicians. We analyzed resting-state PO functional connectivity with Heschl's gyrus (HG), the planum temporale (PT), the precentral gyrus (preCG), and the postcentral gyrus (postCG) in 35 musicians and 35 non-musicians. In musicians, the left PO exhibited increased functional connectivity with the ipsilateral HG, PT, preCG, and postCG, whereas the right PO exhibited enhanced functional connectivity with the contralateral HG, preCG, and postCG and the ipsilateral postCG. Direct functional connectivity between an auditory area (the HG or PT) and a sensorimotor area (the preCG or postCG) did not significantly differ between the groups. The PO's functional connectivity with auditory and sensorimotor areas is enhanced in musicians relative to non-musicians. We propose that the PO network facilitates musical performance by mediating multimodal integration for modulating auditory-sensorimotor control.
  • Shoji Tanaka, Eiji Kirino
    FRONTIERS IN HUMAN NEUROSCIENCE 11 2017年12月  査読有り筆頭著者責任著者
  • Shoji Tanaka, Eiji Kirino
    BRAIN RESEARCH 1664 48-54 2017年6月  査読有り筆頭著者責任著者
  • Shoji Tanaka, Eiji Kirino
    FRONTIERS IN HUMAN NEUROSCIENCE 10 2016年6月  査読有り筆頭著者責任著者
  • Shoji Tanaka, Eiji Kirino
    FRONTIERS IN HUMAN NEUROSCIENCE 10 2016年4月  査読有り筆頭著者責任著者
  • Kanako Sato, Eiji Kirino, Shoji Tanaka
    BEHAVIOURAL NEUROLOGY 2015 2015年  査読有り最終著者責任著者

書籍等出版物

 22

講演・口頭発表等

 188

担当経験のある科目(授業)

 13

共同研究・競争的資金等の研究課題

 24

社会貢献活動

 7

メディア報道

 23

その他

 18