研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 言語科学研究科言語学専攻 教授
- 学位
- 文学士(上智大学)文学修士(上智大学)英語教育学修士(ランカスター大学)言語学博士(ランカスター大学)
- 連絡先
- yjwatana
gmail.com - 研究者番号
- 20167183
- J-GLOBAL ID
- 200901045240142475
- researchmap会員ID
- 1000294933
言語テストの波及効果
言語教育評価の学習者動機付け効果
外国語習得における心理特性の役割
英語リーディングと認知スタイル
外国語習得方略と外的要因の関係
大学入学試験が予備校、高等学校での指導に与える影響と教育効果
英語教員採用試験開発
英語教員に必要とされる言語能力の特定化
専門が外国語習得の研究なので、多くの場合研究対象は私自身の授業であり、私自身の指導であり、私の担当する学生や生徒たちの学習行動です。したがって研究と教育活動とを分けることにはあまり意味を認められません。これまでに最も関心がありそして今でも少しずつデータを集めては分析を続けているのが、外国語教育における評価活動の役割です。テストを変えるだけでは教育は変わらないというのがこれまでに行われた調査の結果ですが、それではテストや評価をどのように行えば教育効果を挙げるのかということを研究しています。これには授業観察、面接、統計など多くの研究方法を使う必要がありますので、これらを使いながらテストの動機付け効果、研究の方法論、教室内での言語発達なども調査してきました。授業では、マイクロ・ティーチングなど学生自身が実験的にさまざまな学習活動を行って課題内容を習得することに重点を置いています。特に言語で得た情報を視覚化することの習得確認方法について少しずつ研究を進めています。
(研究テーマ)
目標準拠評価の動機付け効果の検証
外国語としての英語教員の診断テスト開発
研究キーワード
5研究分野
1経歴
6-
2015年4月 - 現在
-
2006年10月 - 現在
-
2010年4月 - 2012年3月
-
2001年4月 - 2006年3月
-
1991年4月 - 2001年3月
学歴
4-
1991年1月 - 1997年12月
-
1989年10月 - 1990年9月
-
1980年4月 - 1983年3月
-
1976年4月 - 1980年3月
委員歴
10-
2019年12月 - 2021年6月
-
2014年5月 - 2015年3月
-
2013年5月 - 2014年3月
-
2013年5月 - 2013年5月
-
2012年12月 - 2013年3月
論文
45-
International CLIL Research Journal: Special issue - CLIL in Japan: beyond the European context 2(1) 4-18 2013年 査読有り招待有り
-
Cambridge ESOL Research Notes (46) 29-34 2011年11月
-
上智大学外国語学部紀要 (45) 109-123 2010年3月10日
-
JACET中部支部紀要 (5) 1-11 2007年12月The present paper is an attempt to place a research study on language testing into a larger framework, in the expectation that it helps enhance 'qualities of life' in language classrooms (Allwright, 2005). In so doing, a variety of issues relating to language assessment in general are addressed, including teacher-student perception gap in the purpose of classroom assessment, a motivational function of language assessment, the role of language assessment in deepening the understanding of students proficiency profile, and the method of using assessment for research. These issues are presented and discussed with concrete examples from the empirical research studies that have been conducted to date. The paper concludes by suggesting that the present attempt will also help prevent researchers from falling into an extreme case of specialization.
-
Language Assessment Quarterly 3(4) 375-380 2006年10月
-
秋田英語英文学 47(47) 58-66 2006年6月22日
-
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 28(28) 1-6 2006年4月28日The present paper portrays three theories of motivation in the expectation that it will help to understand the washback effect of language tests on learning English as a Foreign Language (EFL). The three theories that are identified involve attribution theories of motivation, flow, and functional theories of motivation. The characteristics of these theories are described in a way in which they may help understand the meaning of the recent attempt by the Japanese Ministry of Education to innovate in EFL practices by means of a Criterion-Referenced Assessment System. The paper concludes with several predictions regarding the effectiveness of the project that should be examined in future research.
-
秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学 (59) 27-34 2004年3月
-
東北英語教育学会研究紀要 (22) 61-75 2002年3月31日
-
秋田英語英文学 100-110 2001年3月
-
Language Testing Update 27 42-47 2000年8月
-
Lancaster University (unpublished PhD thesis) 1997年12月
-
語学研究 (12) 23-44 1997年3月31日
-
Sophia linguistica : working papers in linguistics 41(41) 297-313 1997年3月
-
Australian review of applied linguistics. Series S : a publication of the Applied Linguistics Association of Australia Series S 208-239 1996年11月
-
Language Testing 13(3) 318-333 1996年
-
大学英語教育学会紀要 (23) 175-194 1992年8月
-
ICU Language Research Bulletin 6(1) 75-102 1992年3月31日
-
聖霊女子短期大学紀要 16 33-40 1988年3月31日In the present paper, the author reports that, contrary to the common assumption, interference errors are not due to the lack of knowledge about the structure of the target language being learned alone, but also to the learner's personality factors. It is hypothesized that if Ss are on the same level of proficiency in the target language, more introversive learners or those with a tendency to be self-conscious tend to make more interference errors than more extroversive ( or outgoing ) learners. The result did not show a decisive answer, but the tendency was found, showing that more introversive learners tended to make more errors caused by the interference of Ss' first language.
-
JAAL Bulletin (2) 21-22 1988年2月1日
-
Sophia linguistica : working papers in linguistics (20-21) 313-320 1986年3月31日
MISC
9-
19(3) 314-334 2022年5月27日 査読有り招待有り
-
The Journal of Asia TEFL 18(4) 1523-1525 2021年12月 招待有り筆頭著者
-
英語教育 = The English teachers' magazine 65(13) 13-15 2017年3月
書籍等出版物
19講演・口頭発表等
26-
British Council New Directions 2019年12月9日
-
British Council 英語教育セミナー:テストが到達度目標と指導に与える影響:スピーキング試験と指導の有機的な連動を目指して 2018年7月1日 招待有り
共同研究・競争的資金等の研究課題
9-
2015年4月 - 2019年3月
-
ケンブリッジ大学英語教育機構 2015年10月 - 2016年9月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2011年4月 - 2016年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2012年4月 - 2015年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2011年4月 - 2015年3月
社会貢献活動
5その他
34-
2007年11月 - 2008年3月英語教授法課程在学の大学院生とともに、授業に提出された論文のなかで優れたものを集め、論文集第一号を発行した。SOPHIA TESOL FORUMをタイトルとし、今後毎年発行する予定である。
-
2007年7月 - 2007年7月東京都の中学校、高等学校の教員を対象に「指導の改善と教材開発」というテーマでワークショップ形式の研修会を行った。
-
2004年4月 - 2007年3月以下を課題に実践研究を行った。相手の意見を共感的に理解して、英語で自分の意見をわかりやすく述べるコミュニケーション能力育成のための指導方法と評価方法。異文化理解を深め、国際感覚を育成するための異文化交流の推進。本校の研究課題。
-
2006年8月 - 2006年8月日本英語検定協会主催の企画。秋田県内のさまざまな高等学校を訪問し、英語の学習方法などについて高校生を対象に語った。
-
2006年4月以下のテーマで教育開発研究を行っている。\n英語の4領域におけるそれぞれの学習指導を総合的かつ有機的に関連させて,4技能を伸長させるための指導方法の研究開発
