研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 経済学部経済学科 准教授
- 学位
- 学士(文学)(京都大学)修士(国際開発研究)(政策研究大学院大学)博士(開発経済学)(政策研究大学院大学)
- 研究者番号
- 60757269
- J-GLOBAL ID
- 201701020960258420
- researchmap会員ID
- B000282043
- 外部リンク
研究分野
1論文
23-
SIHS discussion paper 2025年6月 責任著者
-
Economics Letters 252(112341) 2025年6月 査読有り筆頭著者責任著者
-
Journal of Asian Economics 97 101875 2025年4月 査読有り
-
SSRN working paper 2025年3月
-
Economic Development and Cultural Change 73(3) 2025年3月 査読有り筆頭著者責任著者
-
Atlantic Economic Journal 52 171-186 2024年10月22日 査読有り
-
SSRN working paper 2024年10月
-
Study Abroad Research in Second Language Acquisition and International Education 9(2) 217-244 2024年5月13日 査読有り
-
World Economy 47(3) 1247-1273 2024年4月 査読有り筆頭著者責任著者
-
Journal of the Japanese and International Economies 70 101284 2023年12月 査読有り筆頭著者責任著者
-
Applied Pragmatics 2022年3月 査読有りAbstract There has long been interest in the effect of stay abroad on pragmatic development in second language (L2) pragmatics research. However, few testing instruments exist to assess pragmatics learning in stay abroad and provide information about learners’ development to help institutions evaluate the success of stay abroad programs. In this study, we describe the adaptation and validation of Roever’s (2005) test of second language routine formulae to be used large-scale with Japanese stay-abroad learners. We follow Kane’s (2006) argument-based approach to validation, evaluating the first four inferences: Domain description, Evaluation, Generalization, and Explanation. We also investigate the test’s practicality within the institutional setting of intended use. We find evidence supporting the use of the test for providing information on pragmatics learning during stay abroad. The test can differentiate between low- and high-ability learners, shows adequate reliability, and reflects the roles of proficiency and exposure in pragmatics learning in stay abroad contexts. The test is also practical and requires few resources. Further steps, such as the investigation of the Extrapolation and Decision inference, are discussed.
-
Asian Development Review 37(2) 100-133 2020年9月 査読有り筆頭著者責任著者We conducted a randomized experiment targeting 322 Japanese high school students to examine the impacts of a newly developed English-language learning program. The treated students were offered an opportunity to communicate for 25 minutes with English-speaking Filipino teachers via Skype several times a week over a 5-month period as an extracurricular activity. The results show that the Skype program increased the interest of the treated students in an international vocation and in foreign affairs. However, the students did not improve their English communication abilities, as measured by standardized tests, probably because of the program's low utilization rate. Further investigation showed that the utilization rate was particularly low among students demonstrating a tendency to procrastinate. These results suggest the importance of maintaining students’ motivation to keep using such information and communication technology-assisted learning programs if they are not already incorporated into the existing curriculum. Having procrastinators self-regulate may be especially crucial.
-
Journal of International Economics and Management 20(2) 49-59 2020年8月 査読有り筆頭著者責任著者
-
World Bank Economic Review 34 S68-S71 2020年2月 査読有り筆頭著者責任著者
-
Sustainability 11(3) 2019年2月 査読有り筆頭著者責任著者
-
World Development 114 220-236 2019年2月 査読有り筆頭著者責任著者
-
Resource and Energy Economics 54 109-124 2018年11月 査読有り
-
China Economic Review 46 S3-S16 2017年12月1日 査読有り
-
World Development 94 16-26 2017年6月1日 査読有り
-
Journal of Economic Behavior and Organization 120 189-206 2015年12月 査読有り筆頭著者
-
Journal of International Commerce, Economics and Policy 5 2014年5月 査読有り
主要なMISC
16主要な書籍等出版物
4主要な講演・口頭発表等
31-
Vietnam Symposium in Global Economic Issues (VSGE) 2024年10月28日
-
International Conference on Innovation and Development (VIID) 2024年10月25日
-
Symposium on Economic Experiments in Developing Countries (SEEDEC) 2023年9月
-
2nd Asian Economic Development Conference 2023年7月
-
Asian Society of Agricultural Economists (ASAE) 11th International Conference 2023年3月
主要な共同研究・競争的資金等の研究課題
21-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2025年4月 - 2030年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2025年4月 - 2029年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2028年3月
-
上智大学 学術研究特別推進費 2023年7月 - 2026年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2021年4月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(B)) 2020年10月 - 2024年3月