change language:

メニュー/MENU

Sophia UniversityGraduate School of HumanitiesGraduate School of Applied Religious StudiesGraduate School of LawGraduate School of EconomicsGraduate School of Languages and LinguisticsGraduate School of Global StudiesGraduate School of Science and TechnologyGraduate School of Global Environmental StudiesGraduate Degree Program of Applied Data SciencesFaculty of TheologyFaculty of HumanitiesFaculty of Human SciencesFaculty of LawFaculty of EconomicsFaculty of Foreign StudiesFaculty of Global StudiesFaculty of Liberal ArtsFaculty of Science and TechnologyCenter for Liberal Education and LearningCenter for Language Education and ResearchCenter for Global Education and DiscoverySRO Research Institutes DivisionAffiliated Research OrganizationsSophia University Junior College Division

文学部 英文学科

Researcher List >> Matsumoto Hogara
 

Matsumoto Hogara

 
Avatar
NameMatsumoto Hogara
AffiliationSophia University
SectionFaculty of Humanities, Department of English Literature
Job titleProfessor
DegreeB.A.(University of Washington), 学士(英文学)(ワシントン州立ワシントン大学), 修士(文学)(東京都立大学), 博士(文学)(東京都立大学)
Research funding number00365678
J-Global ID200901070563427910

Research Interests

 
moderism ,イギリス文学、文化

Research Areas

 
  • Humanities & social sciences / Literature - British/English-languag / 

Papers

 
 
松本朗   
河内恵子編著『書くことはレジスタンスーー第二次世界大戦とイギリス女性作家たち』(音羽書房鶴見書店)   153-185   Feb 2023   [Invited]
 
松本 朗   
富士川義之編『自然・風土・環境の英米文学』(金星堂)   221-243   Dec 2022   
 
Hogara Matsumoto   
The Edinburgh Companion to Virginia Woolf and Contemporary Global Literature   282-296   Apr 2021   [Refereed]
 
松本 朗   
土岐恒二、吉田朋正編『照応と総合ーー土岐恒二個人著作集 + シンポジウム』   932-947   Aug 2020   [Invited]
 
松本 朗   
『カナダ文学研究』   27 21-40   Dec 2019   [Refereed]

Misc.

 
 
松本朗   
213-214   May 2023   [Invited]
 
松本 朗   
213-214   May 2022   [Invited]
 
松本 朗   
『アメリカ文学研究』   (58) 67-72   Mar 2022   [Refereed][Invited]
 
松本 朗   
215-216   May 2021   [Invited]
 

Books and Other Publications

 
 
河内恵子編著(Part:Contributor, 153-185)
音羽書房鶴見書店   Feb 2023   (ISBN:9784755304361)
 
富士川義之編著(Part:Contributor, 221-243)
金星堂   Dec 2022   (ISBN:9784764712164)
 
Hogara MATSUMOTO, Jeanne DUBINO, Paulina PAJAK, Catherine E. HOLLIS, Celiese LYPKA, Vara NEVEROW(Part:Joint author, 282-296.)
Edinburgh UP   Apr 2021   (ISBN:9781474448475)
 
松本 朗, 土岐恒二, 吉田朋正(Part:Joint author, 932-947)
小鳥遊書房   31 Aug 2020   
 
Matsumoto Hogara(Part:Joint edit, pp. 156-71, pp. 172-73.)
15 Oct 2019   (ISBN:9784384059304)   

Presentations

 
 
司会・講師 川端康雄、講師 松本 朗、三枝和彦   
日本英文学会東北支部第77回大会(於 岩手大学上田キャンパス教育学部)   10 Dec 2022   [Invited]
 
松本 朗(司会・講師)   河内恵子(講師)   一谷智子(講師)   霜鳥慶邦(講師)   
日本英文学会第93回大会(Zoom開催)   22 May 2021   [Invited]
 
Hogara MATSUMOTO   
8th ESPRit Conference: Periodicals and Visual Culture   13 Sep 2019   [Invited]
 
松本 朗   
日本カナダ文学会第37回年次研究大会   29 Jun 2019   日本カナダ文学会   [Invited]
 
Hogara MATSUMOTO   
Postgraduate Workshop at Research Unit for the Documentation and Study of the History of the Greek Press (ETMIET) at Panteion University, Athens, Greece   23 Mar 2018   Research Unit for the Documentation and Study of the History of the Greek Press (ETMIET) at Panteion University, Athens, Greece   [Invited]

Professional Memberships

 
 
   
 
The Canadian Literary Society of Japan
 
   
 
The Oscar Wilde Society of Japan
 
   
 
日本英文学会関東支部
 
   
 
日本ヴァージニア・ウルフ協会
 
   
 
日本英文学会

Research Projects

 
 
モダニズムと難民に関する学際的研究
日本学術振興会: 科学研究費助成事業
松本 朗 
Project Year: Apr 2022 - Mar 2026
 
 
Project Year: Apr 2014 - Mar 2018
 
 
ポスト・ニュー・ウーマンーー戦間期合衆国のモダニズムの形成におけるモダン・ガールの役割
日米教育委員会(フルブライト・ジャパン): 研究員プログラム
松本 朗 
Project Year: Oct 2009 - Sep 2010

Social Activities

 
 
 
[Lecturer]
NHK文化センター 青山教室 17 Oct 2023 - 26 Jan 2024
 
[Others]
 1 Apr 2019 - 31 Mar 2023
 
[Editor,Organizing member]
日本ヴァージニア・ウルフ協会 1 Jan 2021 - 31 Dec 2022
 
[Lecturer]
NHK文化センター 11 Sep 2021 - 12 Feb 2022

Other

 
 
イギリス文学講義においてはハンドアウトを使用している。これは単なる資料のコピーではなく講義用に作成した独自のテキストである。
 
 
イギリス文学演習において、学生たちにレポート・論文の書き方を指導することに力をいれている。学生たちが提出したレポート・論文は、草稿、最終稿の二段階にかけて、添削して返却している。
 
 
イギリス文学演習では、授業で用いるテキストのほかに、図書館にリザーブしてある指定教材を、学生が効果的に参照し、授業内での発表やレポートの執筆で生かすことができるよう、教育的配慮をしている。