研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 総合グローバル学部総合グローバル学科 教授
- 学位
- 学士(教育学)(岡山大学)学術修士(広島大学)博士(教育学)(上智大学)
- 研究者番号
- 10353377
- ORCID ID
https://orcid.org/0000-0001-5269-839X- J-GLOBAL ID
- 201101011614126297
- researchmap会員ID
- B000218999
- 外部リンク
研究キーワード
21主要な経歴
10-
2021年4月 - 現在
-
2020年4月 - 現在
-
2019年4月 - 2020年3月
-
2015年10月 - 2019年3月
-
2012年5月 - 2015年9月
-
2009年10月 - 2012年4月
-
2002年4月 - 2009年9月
学歴
3-
1999年4月 - 2001年9月
-
1990年4月 - 1995年3月
-
1993年9月 - 1994年6月
主要な委員歴
21-
2020年4月 - 2025年3月
-
2017年 - 2020年
-
2017年 - 2019年
-
2017年 - 2018年
主要な論文
92-
In W. L. Filho, M. Mifsud, L. Trevisan, & P.Pace (Eds.). Education for Sustainable Development: The Contribution of Universities, Springer. 193-207 2025年6月 査読有りAbstract This chapter examines the role of Japanese universities in promoting Education for Sustainable Development (ESD) through a case study of Sophia University’s “Sustainable Futures” program for undergraduate students. Positioned within Japan’s evolving socio-educational context, the study explores how the program integrates interdisciplinary learning, global–local connectivity, and sustain- ability competencies. It highlights innovative pedagogical approaches, including transformative and systems thinking, while addressing challenges posed by demo- graphic shifts and the COVID-19 pandemic. The research underscores the signif- icance of the “4Cs” framework—curriculum, campus, community, and culture— in creating a sustainable university environment. By analyzing Sophia University’s efforts to align education, research, and societal contributions with sustainable devel- opment goals, this paper offers insights into how higher education institutions can foster socially conscious graduates and adapt to global challenges. It emphasizes the need for holistic approaches to education that address local and global sustainability issues in interconnected and transformative ways. Keywords Education for sustainable development (ESD) · Interdisciplinary education · Transformative learning · Sustainable universities · Systems thinking
-
Sustainability 14(17) 2022年8月29日 査読有り(1) Japanese universities have an important role in the sustainability of the students who are “oppressed” by social norms, while some of the Education for Sustainable Development (ESD) practices take a conventional approach. The purpose of this study is to take an educational programme as a case study on sustainability of oneself, others, and nature at a university in Tokyo, to compare the programme before and during the COVID-19 pandemic, and to illustrate what elaboration is required for the future programme. (2) This study used literature on the ESD framework for deeper learning and the Japanese youth as well as descriptive data such as observation and reflection of the participants in the ESD practice. (3) The relationships are confirmed among experiential, social, and transformative learnings in the formal and informal settings. The dynamics in the education about, in, and for sustainability is shown with education theory. The study shows a deeper dimension of self-transformation of the students in the online and offline learning environments. (4) The study suggests that the ESD programme with participatory and transformative approaches as socialisation and subjectification can lead the emancipation from “business as usual” for the Japanese university students when they accept new perspectives through the process of self-discovery and dialogues with others.
-
Education in the Asia-Pacific Region 63 2022年 査読有り
-
湿地研究 Wetland Research 10 1-6 2020年1月 査読有り招待有りエストニア共和国は小さな国であるが,大きな湿地を持ち,持続可能な開発に関する市民活動も多い国の一つである.他方,日本の大学や非政府組織は海外スタディツアーを行ってきて久しい.近年は特に,持続可能な開発をテーマにしたスタディツアーが見られるようになった.本レポートでは,持続可能な開発のうち湿地に着目したエストニアへのスタディツアーについて紹介する.まずスタディツアーの概要について紹介した後,現地のリソースと日本側となる大学の単位付与についての組み合わせおよび工夫を記す.最後に,教育プログラムとしての湿地のワイズユースの可能性をラムサール条約における CEPA プログラムの枠組みから捉える.
-
Cross-bordering dynamics in education and lifelong learning: A perspective from non-formal educationCross-Bordering Dynamics in Education and Lifelong Learning: A Perspective from Non-Formal Education 2019年 査読有り
-
Cross-Bordering Dynamics in Education and Lifelong Learning: A Perspective from Non-Formal Education 2019年 査読有り
-
UNESCO Global Education Monitoring Report 2018 1-17 2018年12月17日 査読有り招待有り
-
Education in the Asia-Pacific Region 46 2018年 査読有り
-
Turkish Journal of Sociology 3(30) 65-77 2015年10月 査読有り
-
Adult Education and Development (81) 2014年11月http://www.iiz-dvv.de/index.php?article_id=1601&clang=1
-
Journal of International Cooperation in Education 16(2) 139-155 2014年4月 招待有りWe believe education is important across the world. Education equals to schooling in many contexts, especially development cooperation, and EFA prioritized basic education. It is however true that we need to continue learning for new things and changes and present school system can hardly provide wide variety of educational needs no more. If school education produces the labors who match the present system, it makes sense that educated adults feel a disparity between what is required and what is learned. This article does not point out reasons why schooling means education but tries to show a different role of education and learning in various settings for sustainable future. First, it reviews how education is understood in scale of effectiveness. Second, what lies beyond high performance or good results shown by international surveys? Finally, taking Japan as an example, this article shows what direction we could choose for the future in the discussion about the rights to education.
-
International Journal of Educational Policies 4(2) 5-18 2010年12月 査読有り
-
わが国の国際教育協力の在り方に関する調査研究(調査研究等特別推進経費調査研究報告書, 平成18~20年度 ; 国際教育協力-001)研究代表者 斉藤泰雄 81-98 2009年3月
-
Educational Policy Analysis and Strategic Research 4(1) 5-18 2009年1月 査読有り
-
H. Sasai (ed.), Development Cooperation and Academism−Sweden and Germany as case studies−, Study Group of International Cooperation in Non-Formal Education, ACCU 71-83 2005年3月
-
国際協力研究誌 8(2) 103-117 2002年3月 査読有りThe Japan Overseas Cooperation Volunteers (JOCV) are members of a project that the JICA designed and orga-nizes to provide national aids to technologically developing countries. This study attempted to analyze culturalexperiences of JOCV who were sojouring in Syria and Zambia in 2001. Specifically, the purpose of research wastwofold: 1) To examine whether or not there were, if any, difficulties or problems that JOCV experienced during thesojourn, and 2) how their experiences changed while they stayed in the countries. A questionnaire was adminis-tered over 104 JOCV from August to October, 2...
MISC
10-
国際開発研究 32(2) 1-11 2023年11月 招待有り
-
Global Concern, Sophia University 5 158-175 2023年4月 最終著者
-
大阪女学院大学紀要 18 249-251 2022年3月1日 招待有り書評
主要な書籍等出版物
54-
2025年4月20日やさしい詩のような言葉と色鮮やかなイラストで描かれる、OkieとDokieの心あたたまる冒険の物語。ふたりのキャラクターとともに、世界や教育の未来について考える旅へと誘われます。「これからの社会で大切にしたいもの」「手放すべきこと」「新しく創り出すべきこと」を問いかけながら、子どもから大人までが楽しめるストーリーとして構成されています。この絵本は、ユネスコの報告書『Reimagining Our Futures Together』のメッセージをもとに、上智大学の大学院生たちによって制作されました。人と人、人と自然、そして人とテクノロジーの関係を見つめ直し、未来を共に創る力を育むことを目指しています。家庭での読み聞かせや、教育現場での対話のきっかけとしても最適な一冊。未来に向けて「ともに考える力」を育むきっかけとなるでしょう。
-
-
-
-
-
-
Springer 2022年6月14日 (ISBN: 9811668140) Refereed
-
-
-
-
-
-
Routledge 2019年11月19日 (ISBN: 0367227010)Education as a concept has long been taken for granted. Most people immediately think of schools and colleges, of classes and exams. This volume aims to highlight non-formal education (NFE) in its various forms across different historical and cultural contexts. Contributors draw upon their experience as educators and researchers in comparative education and sociology to elucidate, compare, and critique NFE in Asia, Europe, Latin America, and the USA. By mapping out NFE’s forms, functions, and dynamics, this volume gives us the opportunity to reflect on the myriad iterations of education to challenge preconceived limitations in the field of education research. Only by expanding the focus beyond that of traditional schooling arrangements can we work towards a more sustainable future and improved lifelong learning. This book will appeal to researchers interested in non-formal education and comparative education.
-
-
-
-
明石書店 2016年12月15日 (ISBN: 9784750344508) Refereed科研費研究成果公開促進費(学術図書)16HP5201
-
-
-
東信堂 2013年2月 (ISBN: 4798901261)http://goo.gl/khjFuM
-
国立教育政策研究所 2010年3月https://www.nier.go.jp/04_kenkyu_annai/pdf/UnicefChildReport.pdf
講演・口頭発表等
197-
CIES 2026: Re-examining Education and Peace in a Divided World 2026年3月30日
-
77th Conference of The Japan Society of Educational Sociology 2025年11月8日 招待有り
-
2nd Asia-Pacific Symposium on Sustainable Development in Higher Education 2025年10月28日
-
(Online) Virtual International Conference of JSES 2025 2025年7月31日
-
(Online) VI WCCES Symposium 2025 (Universidade Lusófona, Lisbon, Portugal) 2025年7月17日
-
Symposium on Hydrogen, Sophia University Aerospace and Combustion Laboratory 2025年4月2日 招待有り
-
Symposium on Qualifications, Training, Micro-Credentials and Sustainable Development (Tallinn U) 2025年2月20日
-
Reimagining Our Sustainable Futures (Sophia Open Research Weeks 2024), Sophia U 2024年11月12日
-
XVIII WCCES World Congress of Comparative Education Societies (Cornell University) 2024年7月22日 招待有り
-
Education for Sustainable Development: the contribution of universities (ESD 2024)(University of Malta) 2024年6月6日
-
(Online) 日本教育政策学会課題研究2024年3月公開研究会「変容する公教育とグローバル教育ガバナンス」 2024年3月23日 招待有り
-
(Online) The art of storytelling, interactive method in the Art of education. Good practices in non-formal activities (West University of Timișoara, Romania)) 2024年3月21日 招待有り
-
(Online) 東北大学教育学研究科博士後期課程国際学位コース(I-GES)Edu-fare/fair Mind 2023年12月6日 招待有り
-
13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023) 2023年11月24日
-
The Sixth International Conference on Adult Education (CIEA) (Moldova State U) 2023年11月10日 招待有り
-
国際開発学会第24回春季大会プレナリーセッション 2023年6月10日 招待有り
-
Report to the Embassy of Estonia Tokyo 2023年5月5日
-
(Online) Comparative & International Education Society (CIES) 2023 Workshop 2023年2月14日Impact of Student Exchange Programs through International University Collaboration toward Education for Sustainable Development (ESD) Tue, February 14, 1:00 to 4:00pm EST (Wed, February 15, 3:00 to 6:00am JST), On-Line Component, Zoom Room 101 Group Submission Type: Pre-conference Workshop Description of Session The purpose of this workshop is to share various university initiatives with participants and discuss the role of higher education in Education for Sustainable Development (ESD) by using the Sophia University’s case as a starting discussion point. In the Sustainable Development Goals (SDGs), Goal 4 calls for the achievement of equal access to quality higher education, and the development of highly skilled human resources and research and development activities at higher education institutions are expected to contribute to the achievement of other SDG goals as well. In particular, Target 4.7 mentions the importance of Education for Sustainable Development (ESD) and Global Citizenship. One guiding principle for the implementation of ESD is the ESD for 2030 roadmap presented by UNESCO (2020). The Roadmap explains the process of ESD as 1) Learning Content, 2) Pedagogy and Learning Environment, 3)Societal Transformation, and 4) Learning Outcomes. ESD aims to nurture leaders of a sustainable society and it emphasizes the importance of employing interactive, project-based, learner-centered pedagogy, and transforming all aspects of learning environment through a whole-institutional approach to ESD to enable learners to live what they learn and learn what they live. In realizing such ESD, international higher education schemes that transcend national borders play an important role. The ASEAN International Mobility for Students (AIMS) Program which has been managed by the Regional Center for Higher Education Development (RIHED) of the Southeast Asian Ministers of Education Organization (SEAMEO) is one example. The AIMS program aims to promote student exchange and inter-university collaboration within the Southeast Asian region. Sophia University in Japan has participated in AIMS and implemented the "Scholastic-Academic Integrated Human Development Program for Harmonizing Diversity (SAIMS)," sending 106 Japanese students to seven universities in four ASEAN countries and receiving 69 international students from seven universities in four ASEAN countries between 2014 and 2017. In addition, Sophia University has operated the "Problem-Solving Educational Exchange Program for Harmony and Human Dignity in Human Mobility and Coexistence (LAP)" since 2015 to support the promotion of exchange with the Latin American region, sending 216 Japanese students to 12 universities in 6 countries and receiving 116 international students from 14 universities in 6 countries between 2015 and 2019. Both of these two programs are distinctive programs with an aspect of ESD. SAIMS aims to provide a platform for cooperative education to learn together with ASEAN countries, and to present and practice multilateral problem-solving and interdisciplinary education. LAP aims to establish a problem-solving international higher education collaborative exchange model that pursues harmony and human dignity under the theme of "Human Mobility and Harmonious Coexistence. They both aim to develop global leaders for sustainable futures. In addition to these programs, an English-taught program called Sophia Program for Sustainable Futures (SPSF) was launched in 2020. This workshop focuses on these international educational programs for ESD, and aims to discuss with participants how the cooperation and exchange between universities in higher education is progressing and how it has an impact on international students' learning and each university's educational and research activities.
-
(Online) 5th World Congress of Comparative Education Societies Symposium (Cornell University - UNESCO IBE) 2022年11月17日
-
(Hybrid) Crisis challenges and post-crisis perspectives of non-formal education in Bulgaria 2022年10月14日 Sofia University (Bulgaria) 招待有り
-
(online)上智大学Sophia GED高校生オンライン探究学習プログラム「せかい探究部」 2022年7月29日 上智大学Sophia GED 招待有り
-
(Online) Sophia-ESD seminar (1) 2022年4月19日 招待有り
-
(Hybrid) 持続可能な未来社会の創造と教育の役割(上智大学学術研究特別推進プロジェクト(2021年度~2023年度)アジアにおける持続可能な開発のための教育(ESD)をめぐる比較国際教育学研究) 2022年3月26日 招待有り地球規模課題解決のためのSDGs達成に向け、「持続可能な開発のための教育(ESD)」の役割が注目されています。ユネスコによるESD国際会議(2021年)とともに、日本でも、ユネスコスクールをはじめ、すべての学校で「持続可能な創り手」を育てる教育が重視されています。これを受け、上智大学では、ESDに関する国際共同研究(Sophia-ESDプロジェクト)を開始しました。本シンポジウムではそのキックオフとしてESDの意義と役割について議論します。
-
11th World Environmental Education Congress 2022年3月15日 WEEC
-
(Online) Sophia Dormitories SDGs Seminar 2021年12月9日 招待有り
-
(Online) 4th WCCES Symposium (Cornell University - UNESCO IBE) 2021年11月19日
-
(Online) International Conference of the 6th Festival »KO UČIM, GRADIM« (To Teach is To Build) Biotechnical Centre Naklo – Secondary School, Slovenia 2021年11月10日 招待有り
-
(Online) Comparative Education Society of Asia (CESA) 12th Biennial Conference Kathmandu 2021 2021年9月26日
-
(Online) Alternative Learning System Task Force, the Department of Education, Republic of the Philippines Government 2021年9月16日 招待有り
主要な担当経験のある科目(授業)
31-
2025年4月 - 現在
-
2025年4月 - 現在
-
2025年4月 - 現在国際教育開発論1および2 (上智大学) (上智大学)
-
2022年4月 - 現在ESDの理論と実践(院) (早稲田大学)
-
2021年4月 - 現在
-
2021年4月 - 現在
-
2019年4月 - 現在演習(国際教育開発論)1および2 (上智大学)
-
2016年4月 - 現在
-
2025年4月 - 2025年9月社会学概論1 (聖心女子大学)
-
2023年4月 - 2025年3月多文化教育学 (中央大学)
-
2022年9月 - 2025年3月
-
2020年9月 - 2025年3月
-
2020年4月 - 2021年3月比較教育学講義 (BA & MA) (京都大学)
-
2020年4月 - 2021年3月Global Education (MA) (神戸大学)
-
2019年4月 - 2020年3月国際教育開発論1および2 (上智大学)
-
2019年4月 - 2020年3月
-
2018年4月 - 2019年3月比較教育学特講・NGO/NPO論 (お茶の水女子大学)
-
2016年4月 - 2019年3月教育社会科学演習:持続可能な開発に向けた教育の取り組み (東京大学)
-
2016年4月 - 2019年3月国際開発コンサルティング (上智大学)
-
2016年4月 - 2019年3月国際協力概論 (上智大学)
-
2016年4月 - 2019年3月人間・環境開発論 (上智大学)
-
2016年4月 - 2019年3月
-
2017年9月 - 2017年12月
-
2017年8月 - 2017年8月人間科学特殊講義I (MA) (大阪府立大学)
-
2015年9月 - 2016年9月成人教育論II (東北大学)
-
2014年4月 - 2015年3月
-
2010年4月 - 2012年3月環境・開発学特論 (大阪大学)
-
2006年4月 - 2010年3月人間開発論 (大阪外国語大学)
主要な所属学協会
7主要な共同研究・競争的資金等の研究課題
29-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2027年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2021年4月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2020年4月 - 2025年3月
-
上智大学 上智大学学術研究特別推進費 2021年7月 - 2024年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(A) 2019年4月 - 2024年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2020年4月 - 2023年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2018年4月 - 2023年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2017年4月 - 2020年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2013年4月 - 2016年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 挑戦的萌芽研究 2013年4月 - 2016年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2012年4月 - 2016年3月
-
文部科学省 科学研究費補助金(若手研究(B), 若手研究(B)) 2010年 - 2012年
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B) 2008年 - 2011年
-
文部科学省 科学研究費補助金(若手研究(B)) 2007年 - 2009年
主要な社会貢献活動
23メディア報道
8-
Sophia University SOPHIA magazine 12: 30-31 2021年9月 新聞・雑誌
主要なその他
153-
2024年1月 - 2024年2月『スタンフォード式 人生デザイン講座 https://amzn.to/49oqpij 』の読書会として、2024年度のゼミ活動を4月を待たずに行った。書籍はチュートリアル形式のため、ワークショップとなった
-
2020年4月 - 2021年3月ゼミ生とともに、毎朝Zoomで「5分」ゼミを開催。実際には5分で終わらず、90分のときもあった。毎日続けて、280日継続した
-
2018年4月 - 2018年9月includes UNESCO "the Baltic Sea" Project Conference
-
2017年9月 - 2018年3月focusing on wetlands and wise use, CEPA framework


















