研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 日本学術振興会特別研究員(PD)
- 学位
- 博士(教育学)(東京大学)
- 研究者番号
- 51007406
- J-GLOBAL ID
- 202101002097176082
- researchmap会員ID
- R000029582
研究キーワード
1研究分野
1経歴
2-
2023年4月 - 現在
-
2019年4月 - 2021年3月
学歴
3-
2018年4月 - 2023年3月
-
2016年4月 - 2018年3月
-
2012年4月 - 2016年3月
委員歴
4-
2025年4月 - 現在
-
2024年12月 - 現在
-
2023年10月 - 現在
-
2025年4月 - 2025年8月
受賞
1主要な論文
17-
Educational Studies in Japan: International Yearbook 18 131-143 2024年3月 査読有り筆頭著者
-
Center for Advanced Education and Evidence-Based Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo, Research Bulletin 8 163-172 2023年10月 筆頭著者
-
日本教育工学会論文誌 46(1) 131-140 2022年2月20日 査読有り筆頭著者本稿では,学校とボランティアとの協働でなされる学校地域間連携活動に着目し,ボランティアにより生成される新たな教育実践の構築過程に関して分析を行う.本稿では,研究対象となる活動に参加するボランティアが,プログラミング的思考の育成への対応を検討していた小学校の学校管理職とともに,交通安全教室において「プログラミングカー」を活用する教育実践の構築する過程に焦点を当てた.分析の結果,実践構築の場が試行錯誤可能な「実験的領域」として機能し,異なる年齢や専門性を有するボランティアや学校教職員の多様な視点が入るなかで,その実践開発が進展し実践自体の解釈や意図が深化することが明らかとなった.以上より,学校や地域社会という単体では実現できない実践が,「実験的領域」と多様性の担保により可能となることが示された.本稿で得られた知見は,当該活動が教育に関する新たな観点を創造する契機として機能することを提起する.
-
認知科学 28(1) 108-121 2021年 査読有り筆頭著者<p>The purpose of this study was to verify the possibility of setting multi-boundaries and to reconsider the meaning of intergenerational learning. The focus was on a school-community partnership organization called S Junior High School Support (S-Sapo). The data for the study are from fieldwork conducted in the organization from April 2016 to June 2020. The analysis is based on field notes and semi-structured interviews with volunteers who participated in the activity, either inside or outside of the school district. Two volunteers from different generations were selected as the subjects of the analysis. The selected senior volunteer showed substantial generativity, while the younger volunteer sought to absorb knowledge from the older generation. Through the collaborative practice encouraged by S-sapo, the younger subject adopted practical behaviors generated from the senior subject's job experiences by crossing syntactic boundaries. This phenomenon is called knowledge transfer and is generated from differences in the level of knowledge of the participants. The younger subject also succeeded in adopting perspectives that support these practical behaviors, reinterpreting the senior's perspective, and then applying it to practical contexts by crossing semantic boundaries. This phenomenon of adoption is generated by interactions among contexts. Crossing these boundaries enabled the younger subject to imagine her future from a present perspective. Such illumination of a future path can be regarded as intergenerational learning. By borrowing other people's perspectives in the process of an intergenerational exchange, one is able to envision steps for the future, even if they are somewhat vague. Thus, the intergenerational exchange works as social scaffolding for members of the younger generation.</p>
MISC
8-
広島大学高等教育研究開発センター編『特集:日本教育社会学会若手研究者交流会発表論考収録』 14 251-252 2025年5月 筆頭著者
書籍等出版物
1講演・口頭発表等
15-
The Southeast Asian Conference on Education (SEACE2026) 2026年2月9日
-
Virtual International Conference of JSES 2025 2025年7月31日
担当経験のある科目(授業)
8-
2025年10月 - 現在Education in Japan B (Tokyo Gakugei University)
-
2025年10月 - 現在学校臨床社会学Ⅱ (上智大学)
-
2025年4月 - 現在学校教育社会学 (上智大学)
-
2024年10月 - 現在生徒指導の理論と方法 (東京藝術大学)
-
2024年7月 - 現在Education in Japan (Sophia University)
主要な共同研究・競争的資金等の研究課題
4-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2026年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 特別研究員奨励費 2019年4月 - 2021年3月