研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 神学部神学科 教授
- 学位
- STL(Jesuit School of Theology at Berkeley)神学修士(ジェズイット・スクール・オブ・セオロジー・アット・バークレー)STD(Jesuit School of Theology at Berkeley)神学博士(ジェズイット・スクール・オブ・セオロジー・アット・バークレー)
- 連絡先
- c-koo
sophia.ac.jp - 研究者番号
- 50349015
- J-GLOBAL ID
- 200901099300988290
- researchmap会員ID
- 5000009511
博士論文として、非キリスト教国の文化的、宗教的遺産がキリスト教的なメッセージとつながる可能性を研究した。最近は、ポストモダニズムと宗教現象について、儀式の共同体性、第二バチカン公会議以降のローマカトリック教会の典礼刷新について研究を重ねてきた。
2002年度から上智大学の神学部でキリスト教の典礼学及び秘跡論を担当している。授業としては、典礼暦、教会建築、音楽、芸術、聖務日課の歴史と神学、入信の秘跡と聖餐の秘跡などを主に担当している。日本のカトリック司教協議会の典礼委員会の委員、イエズス会の国際典礼学会である、Jungman-Societyの運営委員、日本司教協議会のエキュメニズム委員会のカトリックと聖公会専門委員などを務めている。毎年、PhillippinesのEAPI(East Asian Pastoral Institute)と韓国の西江(So-gang)大学でも集中講義の形式で講義を行っている。最近の研究は、キリスト教礼拝の文化内受肉の問題とか、第二ヴァティカン公会議以後のローマカトリック教会の典礼刷新の問題などを取り上げている。今後、東方諸教会の典礼についての研究を深めている予定である。
(研究テーマ)
文化における宗教体験と改心
第二バチカン公会議の典礼刷新による「入信の秘跡」と新しい洗礼志願者教育制度
ポストモダン社会におけるNew Age 宗教現象
굿(グッ)の宗教性とキリスト教文化受肉
ローマミサ典文(第三版)における神学的、司牧的考察
(共同・受託研究希望テーマ)
イグナチオの霊操と上智大学の教育ミッション
研究分野
1受賞
1-
1997年
論文
142-
共生学 (3) 26-48 2010年3月20日「霊操」と「禅」はそれぞれの宗教伝統の中で、人間の内面の浄化と回心を深めるための修行法として重んじられてきた。W.Johnstonはキリスト教の神秘神学の立場で両方の営みを分析し、その内面における共生の可能性を探っている。
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共生学 (3) 68-77 2010年3月20日韓国の現代小説家ホァンソギョンの最近の作品におけるキリスト教的価値観の韓国文化における受容の可能性について。
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神学ダイジェスト (107) 81-89 2009年12月1日キリスト教の四旬節の起源、発展、現状(特に第二バチカン公会議後の理解)
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カトリック研究 77 111-150 2008年8月This thesis aims to make some liturgical commentaries on Egeria's Journals. According to recent studies, Egeria, originally from Spain, was regarded as a religious woman who traveled to Jerusalem in the years between 381 and 384 when St. Cyril was patriarch of the Holy City. Chapters I to XXIV, the first part of the Journals, record liturgical figures of Jerusalem church, the so called stational liturgy. Stational liturgy, characterized as an urban phenomenon from the 4^<th> century, comes to prevail in major Christian cities. Jerusalem along with Rome and Constantinople was one of the representative places of the stational liturgy. This thesis, following John Baldovin's description, defines the stational liturgy as (1) an urban liturgy led by the bishop of that city, (2) mobile liturgy celebrated in different churches, (3) the choice of station depended on the feasts and seasons that the liturgy celebrates, (4) the Eucharist and the Liturgy of Hours, along with processions, are the main contents of the liturgy. Egeria begins with the description of the daily liturgy : On weekdays, it contains Matins, Lauds, the day Hours, and Vespers (Lucernarium) ; on Sunday, the Eucharist is a selection of all the ligurgies. The main station of everyday liturgy is Holy Sepulchre Complex which contains Martyrium (Basilica), Anastasis (Rotunda of the Resurrection), Chapel behind the Cross, Forecourt of the Basilica, etc. The Lenten season and Eastertide are the most mobile and active periods of time. All the people with the patriarch move from the Holy Sepulchre Complex to Sion, Eleona, Bethany, Lazarium, Imbomon, and Bethlehem, etc, that they may realize the significance of the events they celebrate. Every Christian liturgy is characterized by its function of remembrance (anamnesis) of Jesus, but the stational liturgy of Jerusalem was a special way of remembrance because it was the place where the liturgy was being remembered. The liturgy of Jerusalem in Egeria's time, therefore, was an effort to sanctify the time and the space realized by Jesus, the Christ.
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カトリック研究 76(76) 131-165 2007年8月This article aims to analyze some theological and pastoral implications revealed in the third edition of the Roman Missal (Missale Romanum) along with the 2002 General Instruction of the Roman Missal (Institutio generalis Missalis Romani). The third edition of the Roman Missal and the new General Instruction, published in 2002 with the approval of the late Pope John II, are regarded as decisive works of the forty years effort to renew the Roman Catholic Church's liturgy in the motto of "the full, conscious, and active participation in the liturgical celebrations" (Constitution on the Sacred Liturgy. No. 14). Fostering the translation process from the Latin into the vernaculars, the Catholic Bishop's Conference of each country or each language group has tried to reflect the significance of the new edition in their practical applications. The proper translation and its proper application of the new edition may have two results: (1) to foster creative adaptation of the Roman Missal within each cultural situation, and (2) to secure a sense of stability by using the Missal's fixed liturgical text. This article uses "comparison" as a methodology to analyze the characteristics of the new edition. The third edition of the Roman Missal is compared with the first (published in 1970) and the second edition (published in 1975) ; the 2002 General Institution of the Roman Missal is compared with previous ones, especially the 1983 edition. After careful comparison and analysis, this article reaches the conclusion that the new edition reveals some specific characteristics in two distinctive ways : (1) some concrete directions are provided to explain the practice clearer; (2) some new practices are added to foster full and active participation of the whole assembly. The Constitution on the Sacred Liturgy (Sacrosanctum Concilium) provides fundamental norms for adapting the liturgy to the temperament and tradition of people. For example, number 37 of the same document states "the Church has no wish to impose a rigid uniformity but respects and fosters the genius and talents of the various races and people" (no. 37). Number 38 also stresses the variations and adaptations to different groups, regions, and peoples, especially in mission countries, in their process of translating and revising. This article argues that the new edition's significance will be fully achieved when the whole process is entrusted to the discretion of the local ordinaries. For translation and its application will be well realized not by a rigid uniformity of liturgy, but by the substantial unity coming from tradition.
書籍等出版物
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サンパウロ 2010年7月20日 (ISBN: 9784805604755)キリストの福音が示す幸せの概念
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학연문화사 2010年7月15日 (ISBN: 9788955082180)キリスト教の神学と芸術における光と闇の意味
講演・口頭発表等
13-
韓国キリスト教美術シンポジウム 2011年10月21日 仁川カトリック大学
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上智大学共生学研究会・東京大学大学院比較文学比較文化研究室共催 2009年10月31日 上智大学共生学研究会ホァンソギョンの『パリデギ』と『客人』に現れるキリスト教的な思想
共同研究・競争的資金等の研究課題
2-
2007年 - 2008年
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上智大学 2007年 - 2008年
その他
14-
2008年2月『カトリック真生会館』において、『典礼の理論と実践』のための研究会を毎月2回開いている。約20名の、各教派(カトリック、聖公会、プロテスタント)の信徒指導者たちが主な対象になっており、その経験を学校の授業で生かしている。
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2007年8月 - 2007年9月2007年の8月から9月にかけて、スペイン、ローマ、イスラエル、ドイツ、ベルギーの教会を訪問し、キリスト教の建築や典礼についての研究を行った。
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2005年4月 - 2007年4月2005年の4月から、本学の学生を中心にして、The Reform of the Liturgy (Bugnini著)を一緒に読みながら、典礼に関する知識を深めた。
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2007年2月 - 2007年2月2007年2月23日から26日にかけて、本学の神学部及び人間学研究室の教員3名と共に西江大学に招かれ、両学校における「イエズス会教育の理解と実践」に関する比較発表を行った。