Curriculum Vitaes

Higuchi Masataka

  (樋口 匡貴)

Profile Information

Affiliation
Professor, Faculty of Human Sciences Department of Psychology, Sophia University
Degree
修士(心理学)(広島大学)
博士(心理学)(広島大学)

Contact information
masataka.higuchisophia.ac.jp
Researcher number
60352093
J-GLOBAL ID
201101048925319502
researchmap Member ID
B000004578

Research History

 4

Papers

 125
  • Makoto Hirakawa, Hiromi Fukada, Ryota Tsukawaki, Masataka Higuchi
    Shinrigaku Kenkyu, 82(6) 532-539, 2012  Peer-reviewed
    Why do people make requests indirectly? We examined the goals of indirect requests in order to answer this question. In Study 1, 162 university students completed a questionnaire regarding the goals of indirect requests. Exploratory factor analysis indicated that the goals of indirect requests could be classified into five types: concern for the listener, making an effective request, avoidance of explicit refusal, self-impression management, or conveyance of indebtedness. In Study 2, we examined whether these goals actually affect the use of indirect requests by conducting a questionnaire study with 25 university students. The results indicated that some goals (making an effective request, avoidance of explicit refusal, self-impression management, and conveyance of indebtedness) have positive effects on indirect requests, whereas the goal of concern for the listener has no effect. Therefore, we concluded that these four goals which have positive effects are reasonable goals for indirect requests.
  • Higuchi Masataka, Yoshino Teruya, Masataka Higuchi, Nanako Nakamura, Hitomi Kuranaga
    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY, 47 434-434, 2012  
  • 福田 哲也, 成田 健一, 樋口 匡貴
    日本パーソナリティ心理学会大会発表論文集, (20) 106-106, Sep 2, 2011  
    福田・成田(2009)は,「他者に対するコミュニケーション行動をどの程度上手くできるかという個人の確信」を対人コミュニケーション効力感と名付け,尺度を作成した(項目内容はTable1を参照)。本尺度で測定する対人コミュニケーション効力感は,記号化(=メッセージの伝達)と解読(=メッセージの理解)の2側面から成り立っている対人コミュニケーション(大坊, 1998),と「ある行動に対する遂行可能性の認知」である自己効力感(Bandura, 1977)を組み合わせた概念である。本研究では,対人コミュニケーション効力感の基本的性質を記述することを目的とし, Big Fiveモデルとの関連を調べた。パーソナリティとの関連を見ることで,対人コミュニケーション効力感を高く認知している人の特徴が明らかに出来る。それは,対人コミュニケーション効力感の高低に関わる要因をより詳細に明らかにする際に役立っだろう。
  • Tsukawaki Ryota, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka
    The Japanese journal of experimental social psychology, 51(1) 43-51, Sep, 2011  Peer-reviewed
    The process in which expression of humor affects mental health was examined. A model was constructed based on the assumption that the expression of three types of humor promotes a humorous emotional state in the actor, and facilitates the attainment of social support from surrounding people. Thus, we proposed that these two variables affect the mental health of the person expressing humor. A covariance structural analysis was conducted, indicating that the expression of playful and self-degrading humor decreased anxiety through attainment of social support from surrounding others, while the expression of playful humor lead to a decrease in anxiety by evoking humorous emotion. Conversely, the expression of aggressive humor increased anxiety by hindering social support attainment. The above results suggest that the process through which humor affects mental health differs with the type of humor expressed.<br>
  • Kuranaga Hitomi, Higuchi Masataka
    THE JAPANESE JOURNAL OF RESEARCH ON EMOTIONS, 19(1) 19-27, Jul, 2011  Peer-reviewed
    This study had two purposes: first, to clarify the cognitive appraisals that produce gratitude; and second, to examine the effect of cognitive appraisals on emotional experiences of gratitude. Results of a preliminary study indicated that four predominant cognitive appraisals can produce gratitude: naturalness of the situation, receipt of benefit, concern of benefactor to recipient, and cost to benefactor. Furthermore, 488 undergraduate students were presented with five types of situations that produce gratitude: “receiving help,” “receiving gifts,” “imposing on others,” “getting a conditio...
  • Tsukawaki Ryota, Shinnyu Tomoya, Hirakawa Makoto, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka
    Hiroshima psychological research, (10) 321-327, Mar 31, 2011  
    本研究では, メガネの着用が対人印象に及ぼす影響を検討した。実験参加者は大学生24名であった。実験計画は, メガネ要因(黒のセルフレーム, 銀のメタルフレーム, サングラス, メガネ着用なし)を独立変数とする1要因4水準の実験参加者内計画であり, 男子学生の上半身を撮影したカラー写真(3タイプのいずれかのメガネを着用, もしくは着用なし)4枚について, 形容詞対による印象の評定を行った。黒のセルフレームのメガネは, 社会的望ましさを高めるが, サングラスは低めることが示された。また, サングラスは活動性を高め, 穏和性を低めることも示された。これらの結果から, メガネの着用が影響を及ぼす対人印象は, メガネのタイプによって異なる可能性が示唆された。
  • Imura Tomoya, Mtuda Nana, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka
    Hiroshima psychological research, (11) 69-77, Mar, 2011  
  • Hirakawa Makoto, Saga Hanae, Tsukawaki Ryota, Higuchi Masataka
    Hiroshima psychological research, (10) 353-359, Mar, 2011  
  • 蔵永瞳, 樋口匡貴
    感情心理学研究, 18 111-119, Jan, 2011  Peer-reviewed
  • Imura, T, Fukada, H, Higuchi, M
    Proceedings of the International Society of Research on Emotion, 2011  
  • Kuranaga, H, Higuchi, M
    Proceedings of the International Society of Research on Emotion, 2011  
  • Imura Tomoya, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka
    Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University.Part. 3,Education and human science, (60) 163-169, 2011  
  • HIGUCHI Masataka, NAKAMURA Nanako
    Japanese Journal of Social Psychology ( Before 1996, Research in Social Psychology ), 26(2) 151-157, Dec 20, 2010  Peer-reviewed
    The proper use of condoms is one of the most effective types of protection against HIV. One of the major factors that negatively affect the use of condoms is embarrassment caused by using or negotiating to use condoms. To clarify the causes and effects of embarrassment on using or negotiating to use condoms, 186 undergraduate student volunteers were investigated. The results showed that patterns of types of embarrassment were unclear when they used or negotiated to use condoms. Moreover, structural equation modeling revealed that the embarrassment felt by males was strongly promoted by appr...
  • Imura Tomoya, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka
    Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. 3, Education and human science, (59) 109-118, Dec, 2010  
  • HIGUCHI Masataka, NAKAMURA Nanako
    The Journal of AIDS research, 12(2) 110-118, May, 2010  Peer-reviewed
  • Fukada Hiromi, Higuchi Masataka, Fukada Seiko
    Hiroshima psychological research, (9) 71-79, Mar 31, 2010  
    手紙を用いた架空請求詐欺(虚偽説得)に及ぼす事前警告の効果を実験的に検討することを目的とした。実験参加者は212名の男女大学生であり、独立変数は4水準の事前警告要因(説得メッセージの話題と立場: TP、説得者の説得意図: PI、説得者の虚偽意図: DI、無事前警告: NFW)と2水準の参加者の性要因(男性、女性)であった。参加者は、事前警告の操作を受けた後、虚偽説得メッセージを提示され、続いて質問紙に回答した。従属変数に対する事前警告要因の効果はみられなかった。事前警告条件別に、認知反応、感情反応、参加者の性を説明変数(6種類)とし、関心度と3種類の行動意思を目的変数とする重回帰分析を行った。その結果、振込行動意思が説得効果の指標として最も適切であること、TP条件では否定的思考の増加が振込行動意思を抑制し、PI条件では送り手評価の低下が振込行動意思を抑制し、DI条件とNFW条件では肯定的思考の減少が振込行動意思を抑制することが判明した。
  • Fukada Hiromi, Higuchi Masataka, Tsukawaki Ryota, Kuranaga Hitomi, Hamada Ryosuke
    Hiroshima psychological research, (9) 101-113, Mar 31, 2010  
    精緻化された集合的防護動機モデル(塚脇・深田・樋口・蔵永・濱田, 2010)とは, 集合的防護動機モデルが仮定する8つの認知変数が時系列的影響関係を持ちながら, 最終変数である環境配慮行動意思を規定するというモデルである。本研究では, 最終変数を環境配慮行動意思から環境配慮行動状態へ置き換えた場合であっても, 精緻化された集合的防護動機モデルが適用可能であるのか, すなわち, 精緻化された集合的防護動機モデルの適用可能性を探ることを目的とした。大学生を調査対象とした質問紙調査を実施し, 298名から有効回答を得た。最終変数を環境配慮行動状態とする精緻化された集合的防護動機モデルを, 構造方程式モデリングによって検討した結果, 高い適合度が示された。すなわち, 精緻化された集合的防護動機モデルは, 行動意思のみならず, 行動レベルにおいても適用可能であることが実証された。また, 環境配慮行動状態に対して, 実行能力認知と実行者割合認知が最も顕
  • Fukada Hiromi, Hamada Ryosuke, Higuchi Masataka, Tsukawaki Ryota, Kuranaga Hitomi
    Hiroshima psychological research, (9) 115-134, Mar 31, 2010  
    本研究の目的は, 環境配慮行動の継続と中断の規定因を推定することであった。298名の大学生に対する調査データに関して2要因分散分析を行った。行動状態(未実行群, 中断群, 継続群)と調査対象者の性(男性, 女性)を独立変数扱いとし, 集合的防護動機モデルが環境配慮行動の規定因として仮定する8つの認知変数に利得性認知と利便性認知を加えた10変数を従属変数扱いとした。分析結果から, 10種類の認知は, 環境配慮行動の実行継続と関係していることが判明した。また, 環境配慮行動の継続を妨げ, 中断させることに関わる最も重要な認知は, 実効能力認知と実行者割合認知の減少であり, 次に, コスト認知の増加と利得性認知の減少であることが示唆された。
  • Kubo Misako, Kuranaga Hitomi, Higuchi Masataka, Fukada Hiromi
    Hiroshima psychological research, (9) 145-157, Mar 31, 2010  
    本研究は大学生を対象として, キレ衝動抑制方略の効果および"キレる"という現象に関する実態を明らかにすることを目的とした。353名を対象とした質問紙調査の結果, キレることの抑制には, 「キレてはいけない, と自分に言い聞かせた」などの思考を変化させる『思考変化』方略が有効であり, 「キレそうになった相手に, 言いたいことを素直に言った」などの自分の気持ちを相手に伝える『自己主張』方略は逆効果であることが示され, キレることを抑制するために使用すべき適切な方略が解明された。また, "キレる"という現象は, 青年期前期および中期と同様に, 青年期後期においても身近な経験であったことから, キレることの抑制に関する有効な知見を得るためには成人期以降の実態調査を行う必要があることが示唆された。しかし同時に, 本研究の知見が青年期前期および中期にも適用可能であり, 青年期における"キレる"という現象に関する実態を調査する際には, 比較的調査コス
  • Iyae Ryouko, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka, Imura Tomoya
    Hiroshima psychological research, (9) 247-263, Mar 31, 2010  
    本研究では, 裁判員裁判を想定した状況設定を行い, 質問紙実験によって, 裁判員を演じる実験参加者の判断に及ぼす被告人の身体的魅力の影響を検討した。独立変数は, 被告人の身体的魅力(高, 低), 被告人の性(女性, 男性), 実験参加者の性(女性, 男性)の参加者間変数であり, 従属変数の測定は事後測定計画であった。実験参加者は, 219名の大学生であり, 印刷された裁判資料を読んだ後, 質問紙に回答した。被告人の身体的魅力は, 裁判員の課す量刑を軽くすることが示された。そして, 被告人の身体的魅力の増加は, 情状酌量の余地の認知を高め, 犯行の性格への帰属を低めることによって, 裁判員の量刑判断を甘くし, 殺人罪適用を減少させることが実証された。本研究の結果は, 身体的魅力のステレオタイプが裁判員の判断に影響することを証明した。
  • Tsukawaki Ryota, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka, Kuranaga Hitomi, Hamada Ryosuke
    Hiroshima psychological research, (9) 355-370, Mar 31, 2010  
    本研究の目的は, 様々な環境配慮行動の種類と諸認知および行動意思との関係を検討することであった。298名の大学生に対する調査データに関して, 独立変数を環境配慮行動の種類(流し台ゴミ除去行動, 油拭き取り行動, 風呂排水ゴミ除去行動, 節水行動, 節電行動, リサイクル行動, 再生紙製品購買行動, 使い捨て商品不買行動, トレー回収行動)と調査対象者の性(男性, 女性)とし, 従属変数を集合的防護動機モデルで仮定されている8つの認知, 利便性認知, 利得性認知, 行動意思の合計11変数とする9×2の分散分析を行った。分析の結果, 9種類の環境配慮行動の中で, 最も多くの種類の認知が高い行動は節電行動であり, 反対に, 最も多くの種類の認知が低い行動は, 風呂排水ゴミ除去行動であることが判明した。また, 9種類の環境配慮行動の中で最も行動意思が高い行動は, 流し台ゴミ除去行動, 節水行動, 節電行動であることが明らかとなった。
  • Tsukawaki Ryota, Taniguchi Tatsuo, Hirakawa Makoto, Higuchi Masataka, Fukada Hiromi
    Hiroshima psychological research, (9) 135-144, Mar 31, 2010  
    本研究の目的は, 説得メッセージの受け手に対して恥を喚起させることの説得効果を検討することであった。大学生60名に対してシナリオ法による質問紙実験を行った。シナリオは, ゼミの教授が実験参加者に対してパソコンセミナーに行くよう勧めるものであった。実験計画は, 恥喚起メッセージ(有り, 無し)を独立変数とする1要因実験参加者間計画であり, 両条件で基本説得メッセージを提示した。説得効果の測度には, パソコンセミナーへの関心度と行動意思という2つの変数を用いた。分析の結果, 恥の喚起はパソコンセミナーへの行動意思を高めることが判明した。また, パソコンセミナーへの関心度を高める傾向があることが示された。
  • Kuranaga Hitomi, Oda Haruka, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka
    Hiroshima psychological research, (9) 371-380, Mar 31, 2010  
    大学生に我が国の経済状況の厳しさを呈示することによって, 女性の就労に対する態度を肯定的な方向に変容させることを試みた。メッセージ(有り, 無し)と実験参加者の性(男性, 女性)を独立変数とする2要因実験参加者間計画であり, 従属変数として女性の就労に対する2種類の態度を事前一事後測定法により測定した。本研究で用いたメッセージは, 女性の就労に対する希望を変容させるという直接的な効果はもたなかったものの, 男女の性役割態度を平等志向的方向へと変容させる効果をもつことが示された。
  • Ryota TSUKAWAKI, Hiromi FUKADA, Masataka HIGUCHI, Hitomi KURANAGA, Ryosuke HAMADA
    The Japanese journal of persuasion and negotiation, 2 41-56, Mar, 2010  
  • Imura Tomoya, Higuchi Masataka, Fukada Hiromi
    The Japanese journal of persuasion and negotiation, 2 29-39, Mar, 2010  
  • 久保美沙子, 深田博己, 樋口匡貴
    中国四国心理学会論文集, 42 27, Feb 10, 2010  
  • 蔵永 瞳, 樋口 匡貴
    感情心理学研究, 17(3) 230-230, 2010  
  • Masataka Higuchi, Nanako Nakamura
    Shinrigaku Kenkyu, 81(3) 234-239, 2010  Peer-reviewed
    This research focused on (a) embarrassment at the time of condom purchase or use, and (b) stages of change (Prochaska &amp DiClemente, 1983) as psychological factors related to the use of condoms. A written questionnaire was completed by 376 university students. For condom purchases, ANOVAs revealed that scores for "intent of behavior" increased as participants moved from the "precontemplation" stage to the "action" stage. The scores for embarrassment, and many factors of embarrassment, were lower in the "action" stage than in the other stages. However, the patterns of condom use scores were unclear. These results indicate that with regard to condom purchases, persons who are in the "preparation" or earlier stages (i.e., persons who are not purchasing condoms) are particularly susceptible to embarrassment.
  • Tsukawaki Ryota, Koshi Ryoko, Higuchi Masataka, Fukada Hiromi
    The Japanese journal of psychology, 80(5) 397-404, Dec, 2009  
  • Higuchi Masataka, Nakamura Nanako
    Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. 3, Education and human science, (58) 145-149, Dec, 2009  
    Properly using condoms is one of the most effective types of protection against HIV. To clarify the contents of normative beliefs regarding purchasing and using condoms, 390 undergraduate student volunteers were surveyed. The exploratory and confirmatory factor analyses revealed that both males and females held two types of normative beliefs, namely formal normative beliefs and informal normative beliefs, regarding purchasing and using condoms. Formal normative beliefs were concerned with the necessity of condoms on the one hand, while informal normative beliefs were concerned with private ...
  • HIGUCHI Masataka, NAKAMURA Nanako
    Japanese Journal of Social Psychology ( Before 1996, Research in Social Psychology ), 25(1) 61-69, Aug 31, 2009  
    The proper use of condoms is one of the most effective types of protection against HIV. One of the major factors that negatively affect the use of condoms is embarrassment caused by the purchasing of condoms. To clarify the causes and effects of embarrassment on the purchasing of condoms, 522 undergraduate student volunteers were investigated. The results showed that both males and females experienced two types of embarrassment, 'Basic embarrassment' and 'Awkwardness,' when they purchased condoms. Moreover, structural equation modeling revealed that the purchasing of condoms by males was st...
  • 塚脇涼太, 樋口匡貴, 深田博己
    日本心理学会大会発表論文集, 第73回 197, Aug, 2009  
  • 蔵永瞳, 樋口匡貴
    日本教育心理学会総会発表論文集, 51(51) 134-134, Aug, 2009  
  • Kuranaga Hitomi, Katayama Kaori, Higuchi Masataka, Fukada Hiromi
    Hiroshima psychological research, (8) 41-51, Mar 31, 2009  
    大学生を対象に, いじめ場面における傍観者の役割取得と共感が傍観者自身のいじめ関連行動に及ぼす影響について検討を行った。調査においては, 役割取得と共感の対象として, いじめ場面における加害者, 被害者, 観衆, 傍観者の4者を仮定した。243名を対象としたシナリオ法を用いた質問紙調査を行った結果, 役割取得は加害者, 被害者, 観衆, 傍観者の4者全てに対して生じていたのに比べて, 共感は加害者, 被害者, 傍観者の3者に対してのみ生じていた。さらに, 傍観者のいじめ関連行動には, 「はやしたて行動」, 「被害者援助行動」, 「傍観行動」の3種類があり, このうち「はやしたて行動」はいじめ場面においては生じないことが示された。これらの変数を用いて因果モデルを検討した結果, いじめ関連行動に対して影響を持つのは, 共感よりもむしろ役割取得であることが示された。また, 傍観者に対する役割取得は被害者援助行動を抑制, 傍観行動を促進し, それとは逆に被害者に対す
  • Fukada Hiromi, Ishii Rie, Kodama Makiko, Higuchi Masataka
    Hiroshima psychological research, (8) 197-208, Mar 31, 2009  
    悪質商法と詐欺に対する大学生の遭遇経験と被害経験の実態を明らかにすることが研究の目的であった。質問紙を利用した集合調査法による調査を実施し、有効回答者は大学生378名(男性173名、女性205名)であった。19種類の悪質商法と9種類の詐欺に関して、被調査者自身の直接経験と、友人の大学生の経験の見聞である間接経験を尋ねた。その結果、(1)悪質商法と詐欺の直接遭遇経験者は24.1%と37.0%、直接被害経験者は1.6%と3.2%であること、(2)直接経験、間接経験を問わず、遭遇経験は詐欺の方が悪質商法より高いこと、(3)直接経験としては、詐欺の中ではワンクリック詐欺と架空請求詐欺が、悪質商法の中ではキャッチセールス商法が最も遭遇しやすいことが判明した。また、間接遭遇経験が直接遭遇経験を下回っていたことから、情報の共有が十分でないと指摘された。
  • Hiromi FUKADA, Masataka HIGUCHI, Yoko HIKITA
    The Japanese journal of persuasion and negotiation, 1 33-50, Mar, 2009  
  • Hiromi FUKADA, Makiko KODAMA, Masataka HIGUCHI, Hitomi KURANAGA, Tomomi TSUJIGUCHI
    The Japanese journal of persuasion and negotiation, 1 19-32, Mar, 2009  
  • Ryota Tsukawaki, Masataka Higuchi, Hiromi Fukada
    Shinrigaku Kenkyu, 80(4) 339-344, 2009  
    The structure of humor expression was clarified and its relationships with aggression, altruism, and self-acceptance were examined. In study 1, college students (n = 216) responded to a scale with items about humor expression. An exploratory factor analysis indicated three types of humor expression: aggressive, self-disparaging, and playful humor expression. In study 2, 119 college students responded to items about (a) humor expression, (b) aggression, (c) altruism, and (d) self-acceptance. The results showed positive relationships between aggressive humor expression and aggression, self-disparaging humor expression and self-acceptance, and playful humor expression and altruism.
  • Ryota Tsukawaki, Ryoko Koshi, Masataka Higuchi, Hiromi Fukada
    Shinrigaku Kenkyu, 80(5) 397-404, 2009  
    This study examined the motives for different expressions of humor. University students (n = 286) completed a questionnaire regarding motives for three types of humor expressions: aggressive humor, self-disparaging humor, and playful humor. Exploratory and confirmatory factor analyses indicated that the motives for the expressions of humor could be classified into five types: relationship construction, transmitting dissatisfaction, supporting others, managing self-impression, or supporting self. ANOVA was conducted to examine differences in the strengths of the motives among the three types of humor expressions. The results indicated that the motive for transmitting dissatisfaction was stronger in aggressive humor expressions than in the two other types of humor expressions. On the other hand, the motive for supporting others was weaker in aggressive humor expressions than in the two other types of humor expressions. Moreover, the motive for supporting self was stronger in self-disparaging humor expression than in aggressive humor expression.
  • Higuchi Masataka, Tsukawaki Ryota, Kuranaga Hitomi, Imura Tomoya, Fukada Hiromi
    Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. 3, Education and human science, 57(57) 167-174, Dec 26, 2008  
    The purpose of this study was to investigate the relationship between informationgathering in job-hunting behavior and career self-efficacy, and to clarify the influence of those upon career explorations. A questionnaire was completed by 218 female college students who had engaged in job-hunting. The results of structural equation modeling indicated that self-efficacy promoted the information-gathering behavior including various contents from various sources, further, information-gathering behavior promoted the career exploration. However, information-gathering from close people or includin...
  • Higuchi Masataka
    Hiroshima psychological research, (7) 87-92, Mar 31, 2008  
    大学生の就職活動意図に及ぼす映像ビデオの効果を検討することを目的として、17名の女子大学生を対象にした実験を行った。その結果、就職活動に成功した人物を紹介するビデオを視聴した学生は、一時的に進路選択に対する自己効力感を増加させることが示された。一方で就職活動に失敗した人物を紹介するビデオを視聴した学生は、ビデオ視聴直後に就職活動意図を増加させるが、ビデオ視聴の1~2ヶ月後には自己効力感を低下させることが示された。これらの結果から適切な就職支援にとってのこれらの映像ビデオの有効性が考察された。
  • Higuchi Masataka, Minamitani Nodoka, Kuranaga Hitomi, Fukada Hiromi
    Hiroshima psychological research, (7) 93-101, Mar 31, 2008  
    スピーチ状況における"あがり"の対処法とその効果について、スピーチ事前段階とスピーチ中の段階に分けて検討を行った。258名の大学生を対象とした調査の結果、事前段階においては、"イメージ"、"積極的思考"、"開き直り"の各対処法が"あがり"の軽減にとって有効であることが示された。またスピーチ最中段階においては、"積極的思考"および"開き直り"が有効であった。さらに、スピーチ前の段階における"イメージ"、"開き直り"がスピーチ最中の"あがり"を軽減させる一方で、事前の"自己暗示"は最中の"あがり"を増加させてしまう可能性が示された。
  • Higuchi Masataka, Kawamura Chikako, Hara Ikumi, Tsukawaki Ryota, Fukada Hiromi
    Hiroshima psychological research, (7) 103-108, Mar 31, 2008  
    対人印象に及ぼす自己卑下呈示の効果が、送り手の立場によって異なるのかどうかを明らかにするために、大学生209名を対象とした実験を行った。実験は賞賛に対する返答として何らかの自己呈示が行われるというシナリオを用い、実験計画は送り手の立場(上/下)×呈示方法(自己卑下呈示/自己高揚呈示/統制条件)であった。その結果、対人印象の中でも社会的望ましさおよび個人的親しみやすさの次元においては、賞賛に対する自己卑下呈示は、自己高揚呈示よりも高く評価されることが明らかになった。一方、活動性の評価に関しては、賞賛に対する自己卑下呈示はもっとも低い評価となることが示された。送り手の立場によってこのパターンが大きく変わるという結果はみいだされなかった。これまで自己卑下呈示は望ましい印象を与えるのに有効であるとされてきたが、本研究の結果から印象の次元によってはネガティブとなる可能性も存在することが考察された。
  • Hara Ikumi, Fukada Hiromi, Higuchi Masataka, Takamoto Yukiko
    Hiroshima psychological research, (7) 109-124, Mar 31, 2008  
    本研究では、呈示意図と呈示形態が異なる自己呈示である自己卑下呈示と呈示意図と呈示形態が同一の自己呈示である自己高揚呈示に対する受け手の反応が、呈示者の自己評価に及ぼす影響を検討することを目的とし、場面想定法を用いた質問紙実験を行った。実験計画は能力呈示場面と性格呈示場面の2つの場面において、それぞれ2(自己呈示形態:自己卑下呈示・自己高揚呈示)×2(受け手からの評価的反応:高評価反応・低評価反応)の2要因実験参加者間計画を採用した。実験参加者はシナリオを読んだ後、従属変数である自己評価の変化に回答した。その結果、受け手からの評価的反応の主効果が有意であり、呈示形態にかかわらず、高評価反応を得たときの方が低評価反応を得たときよりも実験参加者の自己評価は高くなっていた。呈示意図と受け手の反応の一致、不一致が呈示者の自己評価に影響を与えることがわかった。
  • Fukada Hiromi, Koya Mayumi, Hikita Yoko, Higuchi Masataka
    Hiroshima psychological research, (7) 71-86, Mar 31, 2008  
    本研究の目的はナルシシスティックリアクタンス理論の有効性を実験的に検討することである。山香・深田(2006)の方法論的問題点を改善した上で、ナルシシズム状況(ナルシシスティック状況、通常状況)とナルシシズム特性(高群、中群、低群)を独立変数とする2要因実験参加者間計画に基づく質問紙実験を実施した。実験参加者は189名の男子大学生であった。実験参加者は、女性に対して男性が性的強要を行う場面を描写したシナリオを、男性の立場に立って読み、後の質問に回答した。通常状況に比べ、ナルシシスティック状況は、リアクタンス喚起の指標である主観的反応(禁止された行動の魅力、女性に対する敵意、自己支配感)と自由回復行動意図(自由の行使意図、女性への攻撃意図)を増加させることが見出され、ナルシシスティックリアクタンス理論を支持した。これに対して、ナルシシズム特性は、理論と矛盾する結果を示した。
  • Masataka Higuchi, Hiromi Fukada
    PSYCHOLOGICAL REPORTS, 102(1) 328-334, Feb, 2008  Peer-reviewed
    To assess the particularities of four factors in assessing embarrassment (i.e., apprehension of social evaluation, inconsistency with self-image, disruption of social interaction, and loss of self-esteem) in four nontypical situations in Japan (i.e., nervousness about others, uneasiness with others, self-consciousness, and sexual circumstances), 109 university students were presented descriptions of 8 scenes and rated 17 items to measure factors related to embarrassment. Analysis indicated that disruption of social interaction was rated as characteristic of every situation. This result suggests that disruption of social interaction model is a valid premise of embarrassment in nontypical situations.
  • Takamoto Yukiko, Tozuka Tadashi, Tsukawaki Ryota, Kojima Nanae, Higuchi Masataka, Fukada Hiromi
    Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. 3, Education and human science, (56) 309-318, Dec 28, 2007  
    The purpose of this study was to compare Japanese university students' powers of explanations of three models regarding influencing factors of environment-conscious behaviors (behavioral intentions). The three models compared were the collective protection motivation model, the model regarding environment-conscious behaviors and those determinants, and the model of psychological processes leading to behavior. Three hundred and seventyeight university students answered questionnaires regarding five environment-conscious behaviors for three environmental problems. Environment-conscious behavi...
  • Tsukawaki Ryota, Tozuka Tadashi, Takamoto Yukiko, Kojima Nanae, Higuchi Masataka, Fukada Hiromi
    Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. 3, Education and human science, (56) 303-307, Dec 28, 2007  
    Powers of explanations for environment-conscious behavioral intentions of the model regarding environment-conscious behaviors and those determinants suggested by Hirose (1994), and powers of influences of the factors assumed in the model were clarified in this study. The purpose was to examine the differences of the powers of explanations and the powers of influences between the types of environment-conscious behaviors, and between Japanese people and Chinese people. Results showed that the model regarding environmentconscious behaviors and those determinants (a) had a fixed power of explan...
  • IWAKI Nobuyoshi, HIGUCHI Masataka, TAKAHASHI Isao
    Bulletin of Kyushu Women's University. Humanities and social science, 43(1) 51-62, Sep, 2006  
    We examined the theory of the tendency to use positive examples in the course of hypothesis testing during the 2-4-6 task. In this task, in order to identify a rule about triple numbers, subjects are required to report a hypothesis and an example to test the hypothesis, and then they receive feedback information as to whether the example is compatible with the rule. Subjects continue hypothesis testing with feedback. According to the iterative counterfactual strategy of Oaksford & Chater (1994), when the "even numbers" hypothesis was supported in a trial, subjects introduced a comparative v...

Misc.

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Books and Other Publications

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Presentations

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Research Projects

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