研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 法学部国際関係法学科 教授
- 学位
- 文学士(社会学)(東京大学)学術修士(地域文化研究)(東京大学)学術修士(国際関係論)(東京大学)学術修士(東京大学)博士(学術)(東京大学)
- 連絡先
- midori-o
sophia.ac.jp - 研究者番号
- 80453603
- J-GLOBAL ID
- 200901009645902594
- researchmap会員ID
- 6000003373
国境を越える人の移動(難民、移民問題)を国際政治(外交)の観点から研究しています。ヨーロッパ(EU)が主な関心領域ですが、最近では日本の外国人政策(難民政策含む)や国連(やUNHCR, IOM等)の政策などについても論究を進めています。
2022年に高校生向けWebサイト「夢ナビ」で講義を担当しました。詳細はこちら(https://yumenavi.info/vue/lecture.html?gnkcd=g012192&Kw=難民&SerKbn=j)
(研究テーマ)
人の国際移動に関する国際協力、グローバル・マイグレーション・ガバナンス
研究分野
1経歴
7-
2014年9月 - 現在
-
2014年9月 - 2015年4月
-
2007年4月 - 2014年9月
-
2006年4月 - 2007年3月
-
2004年4月 - 2006年3月
学歴
2-
2000年4月 - 2006年3月
-
1990年4月 - 1994年3月
受賞
1-
2006年4月
論文
16-
International Relations of the Asia-Pacific 21(1) 65-90 2021年 査読有り筆頭著者
-
日本EU学会年報 2004(24) 144-167 2004年Facing 5th Enlargement, current EU member states had apparently been worrying over the future trend in 'East-West' labour migration. Some econometrical analysis showed that only the limited scale of labour movement is to be seen after Enlargement, whose impact on the whole EU labour market is modest. The member states have succeeded so far in persuading the citizens with the data, while Germany urged EU to set up 7-year transition period in the area of 'free movement of people, ' for the protection of its domestic market.<br>Concerns over migration in the enlarged EU are in fact wider-ranged. Most member states now see new members, not so 'migrant-sending' as 'migranttransit' countries; the new member states have been requested high-qualified capability in external immigration control, to prevent sudden and unlimited influx of illegal migrants from outside the enlarged EU. These states were therefore obliged to meet the criteria of various JHA policies; they were even under pressure to sign such international treaties as 1951 Geneva Convention and Dublin Convention.<br>EU's policy towards its new members as above is well understood as a part of EU strategy on global migration control. 'The Strategy Paper on Immigration Policy' presented by Austrian Presidency in 1998, whose essence has benignantly been modified in Tampere, considers EU's political strategy to 4 areas respectively; (1) Schengen area, (2) EU, (3) future EU, and (4) others. The strategy aims at strengthening external border control facilities of EU, as well as combating illegal migratory movement through 'root-cause'-approach-based negotiation with migrant-sending countries. Area (4) apparently matches for the target of the negotiation, while in most cases area (3) needs effort to provide sound immigration control system. The EU accession dialogue has so far been effective for countries of area (3) to be set in the EU strategic script. The 5th enlargement can also be explained in this logic. Cooperation with area (4), however, has not yet fully established as there is few means to be found up until today of motivating area (4) countries to set themselves for the cooperation with EU.
MISC
5-
上智ヨーロッパ研究 (6) 241-248 2013年
主要な書籍等出版物
26-
-
-
Brill/Nijhoff 2018年12月10日 (ISBN: 9789004354234)
主要な講演・口頭発表等
41-
日本国際政治学会2023年度研究大会部会報告 2023年11月10日
主要な所属学協会
8共同研究・競争的資金等の研究課題
8-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2027年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2016年4月 - 2020年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2016年7月 - 2019年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2015年4月 - 2019年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2011年4月 - 2016年3月

