Curriculum Vitaes

Tamura Yasuhisa

  (田村 恭久)

Profile Information

Affiliation
Professor, Faculty of Science and Technology, Department of Information and Communication Sciences, Sophia University
Degree
工学士(上智大学)
工学修士(上智大学)
博士(工学)(上智大学)

Contact information
ytamurasophia.ac.jp
Researcher number
30255715
J-GLOBAL ID
200901006029097360
researchmap Member ID
5000064353

(Subject of research)
Learning Support Environment for Collaborative and Active Learning
Automatic Feedback of Physical Learning with use of Kinect
R&D of Individual / Collaborative Learning Functions on Electronic Textbook

(Proposed theme of joint or funded research)
Study on Active Learning Support Environment
R&D of multi-functional electronic textbook on Tablet PCs


Papers

 33
  • 田村恭久, 海津一成, 濱野彰人
    学習分析学, 7 14-21, Mar, 2024  Lead author
  • Horikoshi Izumi, Tamura Yasuhisa
    Educational technology research, 43(1) 3-21, 2021  Peer-reviewed
    <p>This paper focused on students' peer assessment and analyzed evaluation behavior using log data from the evaluation process. Peer assessments by students are problematic in terms of reliability and validity. Many previous studies have discussed the reliability and validity of peer assessments using the evaluation scores of peer assessments. In contrast, the evaluation process, that is, who, when, and which items were evaluated, and in what order, has not been studied. The purpose of this research is to answer this research question, "How do students evaluate each other during peer assessments?" To achieve this purpose, we break the research question into three sub-questions: (1) Is it worth focusing on evaluation behaviors? (2) How can we visualize evaluation behaviors? and (3) What are the characteristic evaluation behaviors? First, we investigated similar studies and considered their relationship with our proposal. Consequently, it became clear that in social science, there have been many studies that acquire process data for answering surveys and questionnaires. Therefore, also in peer assessment research, there is a possibility to gain a better understanding of how students participate in peer assessment by focusing on the process log. Second, we developed a web-based form as the peer assessment tool to detect students' evaluation process data. Using this form, we conducted an experiment to acquire evaluation process data from a class in which assessments were made to visualize evaluation behavior. Finally, we extracted and discussed characteristic evaluation behaviors. Consequently, we identif ied characteristic evaluation behaviors such as "evaluated in a short time." We expect these results will lead to a clarif ication of the causes of low reliability and validity in students' peer assessments that have been dif f icult to assess through conventional methods based only on the peer assessment score. Specif ically, the causes are, for example, "the students were not evaluating seriously," "they evaluated seriously but could not evaluate properly because of a lack of evaluation ability," or "there was room for improvement in the form design or lesson conditions."</p>
  • Izumi Horikoshi, Kimiaki Yamazaki, Yasuhisa Tamura
    Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015, 627-636, 2015  
  • Yasuhisa Tamura, Taro Maruyama, Takeshi Shima
    Workshop Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, ICCE 2014, 820-825, 2014  
  • Yasuhisa Tamura, Toshiya Nakajima, Shun Shinohara
    Journal of Japan e-Learning Association (JeLa Journal), 13 114-122, Jul, 2013  Peer-reviewed

Misc.

 72

Books and Other Publications

 10

Presentations

 283
  • 田村恭久
    全国大学生協連 全国勉学研究事業委員会, Aug 20, 2014, 全国大学生協連  Invited
  • 田村恭久
    デジタル教科書の国際標準「EDUPUB」報告会, Jul 2, 2014, JEPA
  • Yasuhisa Tamura
    SC36 Open Forum, Oslo Norway, Jun 20, 2014, SC36 Norway
  • 田村恭久
    New Education Expo 2014, Jun 5, 2014, New Education Expo 2014  Invited
  • 田村恭久
    情報処理学会 CLE研究会, May 17, 2014, 情報処理学会
  • 田村恭久
    神奈川工科大学 ITを活用した教育シンポジウム2013, Mar 14, 2014, 神奈川工科大学  Invited
  • 田村恭久
    中央大学White Gateプロジェクト2013年度シンポジウム, Mar 5, 2014, 中央大学  Invited
  • 田村恭久
    e-Learning Conference 2014 Winter, Feb 20, 2014, eLC  Invited
  • 田村恭久
    EPUB 第36回 電子教科書の国際標準:EDUPUB2報告会, Feb 19, 2014, JEPA  Invited
  • 田村恭久
    総務省「教育分野における最先端ICT利活用に関する調査研究」シンポジウム, Jan 21, 2014, JAPET  Invited
  • 上原雅貴, 丸山太朗, 島 健, 田村恭久
    電子情報通信学会 教育工学研究会, Jan 11, 2014, 電子情報通信学会
    Microsoft Kinectを用いて自動的かつリアルタイムに運動動作へのフィードバックを行うシステムを構築し、その有効性を検証した。対象はフライングディスクの投動作である。この動作における、腕の高さ、腰のひねり、肘の曲げ伸ばしといった動きをKinectによって計測し、不十分と考えられる動きに対するフィードバックを画面表示した。 有効性を検証するため、プレテストで10回、テストで30回、ポストテストで10回の投動作を、Target Group 20名、Control Group 20名に対して行った。プレテストとポストテストは同一内容であり、テストではTarget Groupのみ本システムを利用した。この結果、中位・下位の被験者に対して、投動作の改善に有意差が認められた。
  • 田村恭久
    第47回オープンソース&リソース研究会, Dec 19, 2013, オープンソース&リソース研究会
    ボストンで10月末に開催されたEDUPUBワークショップ (http://idpf.org/edupub-2013) の概要をご紹介します。 これはePub仕様を策定したIDPF(国際電子出版協会)が主催し、9ヶ国から111人が参加しました。 電子教科書のデータ形式は、去年から今年にかけてePubを採用する流れが欧米を中心に強まっています。 ただ、現状のePubは「読む」ことを想定しており、正誤判定や参考書との相互リンクなど、教育の現場に欠かせない機能が含まれていません。 これをePub規格に補完するため、IDPFはIMSのQTI/LTI規格や、Pearsonが独自開発した規格をePubに追加する方針をEDUPUBワークショップで打ち出しました。 研究会では、このワークショップの概要や、アメリカ流のスピーディな仕様策定の方法などをご紹介します。 また、電子教科書を巡る今後の動きについて、参加者の皆様と意見交換ができれば幸いです。
  • 田村恭久
    EDUPUB:デジタル教科書の国際標準化, Dec 4, 2013, JEPA  Invited
    10/29-30日にボストンで開催された EDUPUBワークショップの概要を紹介します。IDPF、IMS、ピアソンの三者が主導する形で、教育用電子書籍、すなわち電子教科書や電子参考書の技術仕様を今後策定するためのキックオフとなりました。 また、11/25-26韓国で開催される Digital Publishing & Learning Technology Convergence Fair 2013の様子も併せてご報告します。
  • Yasuhisa Tamura
    Digital Publishing & Learning Technology Convergence Fair 2013, Nov 25, 2013, KERIS  Invited
    Many countries are trying to develop and deliver electronic textbooks (e-textbooks) for their K-12 educational systems. Also, some organizations (ISO, CEN, IMS Global etc.) have started discussions of functional specifications of e-textbooks. The speaker and Japanese experts have listed 71 items related to functions and requirements for e-textbook during last two years. This research team is trying gap analysis between gathered expected functions and existing standards, and the outcome can be meaningful inputs to develop emerging digital textbook in many countries.
  • Yasuhisa Tamura
    Digital Publishing & Learning Technology Convergence Fair 2013, Nov 25, 2013, KERIS  Invited
    The massive interest in digital textbook has led to the expectation for the possibility of convergence between digital publishing standard EPUB and diverse learning technologies. Not only an interactive e-book form for a textbook but also digital content, which can lead to learning activities, grows as expected, and recently in global learning consortia, such as International Digital Publishing Forum and IMS Global Learning Consortium, are trying to incorporate digital publishing technology with assessment using ICT or learning analytics. In addition, consideration for accessibility has been discussing within stakeholders of consortia to the balance for the development of the technology. In this panel discussion various experts will discuss on the expectations and challenges for convergence trend between digital publishing and learning technologies.
  • 田村恭久
    e-Learning Awards 2013 Forum:電子教科書と学習管理システムの融合:国際標準化における新展開, Nov 22, 2013, eラーニングアワードフォーラム  Invited
    タブレット端末の普及を受け、最近注目を集めているMOOC(大規模オープン公開講座)においても、eLearningプラットフォームとしての次世代電子教科書(マルチメディア型・適応型電子ブック)が注目されている。こうした流れが国際標準化にどのような影響を与え始めたか報告する。特にePUBを推進してきたInternational Digital Publishing Forum (IDPF)と、学習管理システム(LMS)等、eLearningの多くの技術標準を提供してきたIMS Global Learning Consortiumとの協働に注目する。
  • Ryo NAKAMURA, Yasuhisa TAMURA
    21st International Conference on Computers in Education, Nov 20, 2013
    In this paper the authors propose a method and a system to support CSCL discussion with use of a developed function to emphasize the main sentence of each utterance.
  • Yasuhisa TAMURA, Masataka UEHARA, Taro MARUYAMA, Takeshi SHIMA
    SKALTES Workshop in 21st International Conference on Computers in Education, Nov 19, 2013, Asia-Pacific Society for Computers in Education
    This paper shows an improved experiment result of a feedback system for flying disc learners with use of Kinect device. Compared with conventional 3-D motion capture systems, Kinect has advantages of cost, easy system development and operation. Our formerly proposed system in Yamaoka (2013) captures learners’ specific 20 points in 3-D manner, judges their postures and motions based on criteria defined by a domain expert, and displays feedback messages to improve their motions. An improved experiment increases the time of flying disc throw in pre-test (10 to 30) and test (5 to 10). This change allows testees to be accustomed with disc throwing activity in experimental environment, and also to master given feedback message. As a result, novice testees of the target group showed significant improvement of their throwing motions. Also, a correlationship was found between grade of throwing motion and preciseness of hitting mark of thrown disc.
  • 田村恭久
    JEPAセミナー「電子書籍、電子教科書のアクセシビリティ」, Oct 30, 2013, JEPA  Invited
  • 田村恭久
    第31回 IDPF EPUB技術セミナー:国際標準と電子教科書, Sep 26, 2013, JEPA  Invited
  • Yasuhisa Tamura
    ISO/IEC JTC1/SC36 Moscow Meeting, Sep 9, 2013, ISO/IEC JTC1/SC36
  • 田村 恭久
    上智大学 理工学学際講演会, Jun 25, 2013, 上智大学 理工学振興会
  • 田村 恭久
    第28回 国際 デジタル教科書 技術ワークショップ, Jun 5, 2013, 日本電子出版教会
  • 田村 恭久, 島 健
    ASF産学技術交流会, May 26, 2013, ASF実行委員会
  • 田村 恭久, 中嶋俊也, 篠原 駿
    電子情報通信学会 教育工学研究会, May 26, 2013, 電子情報通信学会
  • 田村 恭久
    人材育成マネジメント研究会 ICT利活用教育研究分科会, Nov 24, 2012, 人材育成マネジメント研究会
  • 田村 恭久, 山岡滉治, 上原雅貴, 島 健
    教育システム情報学会第4回研究会, Nov 10, 2012, 教育システム情報学会
  • 田村 恭久
    日本eラーニング学会 学術講演会, Nov, 2012, 日本eラーニング学会
  • 田村 恭久
    第36回オープンソース・ソフトウェア&リソース研究会, Sep 4, 2012, オープンソース・ソフトウェア&リソース研究会
    電子教科書を巡る業界動向、標準化動向などをサーベイする。
  • TAMURA YASUHISA
    Mathematics Education Society in Japan, Sep, 2012
  • TAMURA YASUHISA, Daisuke Ikeda
    37th JSiSE Annual Conference, Aug 22, 2012, JSiSE
  • TAMURA YASUHISA, Tatsuru Iwamoto
    37th JSiSE Annual Conference, Aug 22, 2012, JSiSE
  • TAMURA YASUHISA
    37th JSiSE Annual Conference, Aug 22, 2012, JSiSE
  • TAMURA YASUHISA
    37th JSiSE Annual Conference, Aug 22, 2012, JSiSE
  • TAMURA YASUHISA, Hiroki Arai
    37th JSiSE Annual Conference, Aug 22, 2012, JSiSE
  • TAMURA YASUHISA
    First Conference, Japan Society of Digital Textbook, Aug 18, 2012, Japan Society of Digital Textbook
  • TAMURA YASUHISA
    FD Seminar in Faculty of Education, Ehime University, Jul 26, 2012, Faculty of Education, Ehime University
  • TAMURA YASUHISA, Kazuo Sakai, Atsusi Terao
    CLOUD Utilization in Educational Institution, Jun 27, 2012, Disco
  • TAMURA YASUHISA, Kaori Go, Mawayuki Takenaka
    JSiSE Research Conference, Mar 17, 2012, JSiSE
    This paper proposes a function to control utterance roles on CSCL, in order to accelerate better discussion. The authors found that CSCL discussion often falls into stagnated and distracted situation when continuing utterances have same utterance role. To avoid this situation, the proposing system watcher the utterance roles attached by learners, finds continuity of utterances with the same role, and prevents to use the target role for the next utterance upload. Result of controlled experiment shows that the proposing function works well, and learners tend to refer more preceding utterances.
  • TAMURA YASUHISA, Ryo Nakamura
    JSiSE Research Conference, Mar 17, 2012, JSiSE
    In order to assist discussions on CSCL, the authors propose to display only the conclusion list of all utterances. On conventional environments of CSCL discussion, all of body texts appear in the user interface. This interface forces the workload to all learners to read all body texts and disturbs understanding the structure and sequences of discussion itself. The proposing interface has two parts of body text: conclusion and related sentences. The interface has another mode to display the list of conclusions of the utterances. It helps to understand the structure and sequences, and accelerates to generate more structured discussion. The authors executed a comparative experiment to verify the effect of the proposing interface, and found a significant difference.
  • TAMURA YASUHISA, Shun Shinohara, Daisuke Ikeda
    JSiSE Research Conference, Mar 17, 2012, JSiSE
    This paper describes the availability and assignments of the digital textbook which is composed of the ePub e-book and e-book reader on the tablet-type device. Digital text should not have only e-book functions, but e-learning functions which achieve certification, judging, textbook matching, learning result transmission and collaborative learning. In addition, tablet-type device also have a unique function. Here we made a digital textbook which is composed of the ePub e-book for iBooks on the iPad2. Moreover, we classified these functions into five learning process categories, certification, reading, answering, submission and evaluation, and we did to verify the availability of them. In conclusion, ePub e-book is not suited the platform of e-learning digital textbook yet because the digital textbook which is composed of the ePub e-book for iBooks is insufficient to receive information from Web pages and to do certification or evaluation.
  • TAMURA YASUHISA, Kaori Go, Masayuki Takenaka
    International Conference on Advances in Computing and Emerging ELearning Technologies (ICAC2ET 2012), Mar 9, 2012
    This paper proposes a function to control utterance roles on CSCL, in order to accelerate better discussion. The authors found that CSCL discussion often falls into stagnated and distracted situation when continuing utterances have same utterance role. To avoid this situation, the proposing system watches the utterance roles attached by learners, finds continuity of utterances with the same role, and prevents to use the target role for the next utterance upload. Result of controlled experiment shows that the proposing function works well, and learners tend to refer more preceding utterances.
  • TAMURA YASUHISA
    HRDM, Nov 19, 2011, HRDM
  • TAMURA YASUHISA
    Josai e-Learning Research, Nov 11, 2011, Josai University
  • 田村 恭久, 新井浩基, 竹中正幸, 中村諒, 郷かをり
    教育システム情報学会 第36回全国大会, Sep 1, 2011, 教育システム情報学会
  • 田村 恭久, 岩本樹, 渡部優志
    教育システム情報学会 第36回全国大会, Aug 31, 2011, 教育システム情報学会
    Kinect のモーションキャプチャーで生成される動的な3次元ワイヤーフレームモデルを用いた,体育科目における運動フォームの学習支援を提案する.従来のモーションキャプチャー装置は高 価で一般の利用は困難だったが,Microsoft 社が開発した Kinect とオープンソースソフトにより廉価 での利用が可能となった.これを用い,フライングディスクやテニスの運動フォームを指導者のそれと 比較し,学習者に適切な改善フィードバックを行うシステムを提案する.
  • 田村 恭久, 池田大祐, 上原雅貴, 篠原駿
    教育システム情報学会 第36回全国大会, Aug 31, 2011, 教育システム情報学会
    2020年に,すべての小中学生に,デジタル端末を配布し,その上で教科書を動作させるといった計画が進められている.しかし,現状では生徒が扱う教材の開発は,教員が扱う教材より遅れている.本稿では,生徒が扱う教材のプラットフォームとして,電子書籍・Web・アプリケーションを取り上げる.この3種類のプラットフォームでデジタル教科書を作成することにより,それぞれの機能・得失の比較を行う.また,デジタル教科書に備えるべき機能も考察する.
  • TAMURA YASUHISA
    Second Int'l Symposium on Innovative Strategy, Aug 23, 2011
    This presentation surveys the trend of changing environment on K-12 to higher educational institutions. Adaption of Tablet PCs does not only show the adoption of electronic textbooks, but also implies the introduction of new generation learning, e.g. collaborative learning and inter-student discussion.
  • 田村 恭久
    Jun 11, 2011
    タブレットPCを用いた学習形態は、デジタルネイティブ世代の価値観や行動様式と合致する。学校教育へのタブレットPCの導入は、従来の教育方法を大きく変革する必要がある。
  • 田村 恭久
    図書館ラーニングコモンズセミナー, Dec 13, 2010, 上智大学
    大学生がゼミや卒業研究で発表を行う際に必要なスキルを「情報を集める」「情報を整理する」「アイデアを考える」「アイデアを伝える」の4種類のアクティビティに分類し、図書館で利用なツールと関連づけた。

Research Projects

 10

Academic Activities

 6

Other

 5