研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 理工学部情報理工学科 教授
- 学位
- 工学士(上智大学)工学修士(上智大学)博士(工学)(上智大学)
- 連絡先
- ytamura
sophia.ac.jp - 研究者番号
- 30255715
- J-GLOBAL ID
- 200901006029097360
- researchmap会員ID
- 5000064353
コンピュータを用いた学習支援は1960年代から研究されてきたが、インフラの飛躍的発展や新しいIT技術の導入や学習理論の新しい展開(メタ認知理論や協調学習理論など)により、学習のあり方の新しい地平が見えている。このため研究として、(a)自律的な学習をもたらすメタ認知能力の獲得支援の研究、(b)アクティブラーニングや協調学習のスキル獲得を支援する学習支援システムの研究、(c)学習者の細粒度活動履歴の収集・分析により、学習者の状況を推定する研究、(d)オンライン環境やハイフレックス環境におけるアクティブラーニングの実施と形成的評価に関する研究、などを行っている。
研究キーワード
4研究分野
1経歴
6-
2014年4月 - 現在
-
2004年4月 - 2014年3月
-
2004年5月 - 2004年7月
-
1997年4月 - 2004年3月
-
1993年7月 - 1997年3月
学歴
1-
1985年4月 - 1987年7月
委員歴
5-
2020年4月 - 現在
-
2001年4月 - 現在
-
2017年4月 - 2020年3月
-
2014年4月 - 2017年3月
-
2013年11月 - 2015年3月
論文
33-
Educational technology research 43(1) 3-21 2021年 査読有り<p>This paper focused on students' peer assessment and analyzed evaluation behavior using log data from the evaluation process. Peer assessments by students are problematic in terms of reliability and validity. Many previous studies have discussed the reliability and validity of peer assessments using the evaluation scores of peer assessments. In contrast, the evaluation process, that is, who, when, and which items were evaluated, and in what order, has not been studied. The purpose of this research is to answer this research question, "How do students evaluate each other during peer assessments?" To achieve this purpose, we break the research question into three sub-questions: (1) Is it worth focusing on evaluation behaviors? (2) How can we visualize evaluation behaviors? and (3) What are the characteristic evaluation behaviors? First, we investigated similar studies and considered their relationship with our proposal. Consequently, it became clear that in social science, there have been many studies that acquire process data for answering surveys and questionnaires. Therefore, also in peer assessment research, there is a possibility to gain a better understanding of how students participate in peer assessment by focusing on the process log. Second, we developed a web-based form as the peer assessment tool to detect students' evaluation process data. Using this form, we conducted an experiment to acquire evaluation process data from a class in which assessments were made to visualize evaluation behavior. Finally, we extracted and discussed characteristic evaluation behaviors. Consequently, we identif ied characteristic evaluation behaviors such as "evaluated in a short time." We expect these results will lead to a clarif ication of the causes of low reliability and validity in students' peer assessments that have been dif f icult to assess through conventional methods based only on the peer assessment score. Specif ically, the causes are, for example, "the students were not evaluating seriously," "they evaluated seriously but could not evaluate properly because of a lack of evaluation ability," or "there was room for improvement in the form design or lesson conditions."</p>
-
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015 627-636 2015年
-
Workshop Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, ICCE 2014 820-825 2014年
-
日本eラーニング学会誌 13 114-122 2013年7月 査読有りThis paper shows typical functions required on electronic textbooks to be adopted in various countries, trial implementation of these functions, and their verification of representation and behavior in six e-book platforms. First, the authors extracted the functions by checking preceding researches and investigations. The result contains 52 items, including 7 categories of “authentication”, “copyright”, “contents representation”, “related information”, “additional information by learners”, “learning support”, and “restriction of contents and platforms”. Next, these functions were implemented with ePub3 format e-books. ePub3 is going to be one of de jure standard format of e-books. Also, contents representation and behavior of the result ePub e-books were verified on 6 types of e-book platforms on operating systems of iOS, Android, Windows, and Kindle Linux. The verification result shows that iBooks3 on iOS worked best among the 6 e-book readers. Also it shows that many e-book readers support only representation of ePub2 files, while HTML5, JavaScript, and Web API are not supported yet.
MISC
72-
AACE eLearn 2024 2024年10月9日 査読有り筆頭著者
-
Proc. 31st International Conference on Computers in Education 923-925 2023年12月 査読有り筆頭著者
-
Proceedings of the 30th International Conference on Computer in Education 696-698 2022年12月1日 査読有り最終著者
-
Proceedings of the 30th International Conference on Computer in Education 705-708 2022年12月1日 査読有り最終著者
-
Proceedings of the 29th International Conference on Computer in Education 691-693 2021年11月25日 査読有り最終著者
書籍等出版物
10-
インプレスジャパン 2012年6月9日 (ISBN: 9784844332176)アップル社が発表した話題の電子書籍作成ツール「iBooks Author」の魅力を余すところなく紹介。使い方マニュアルや作例集はもちろん、有識者によるアップルの戦略分析や電子教科書の今後の展開まで収録。これ一冊で誰でも簡単にiPad用電子書籍が作れ、さらに本書収録の作例テンプレートや写真素材も無償で利用可能。
講演・口頭発表等
294-
International Conference on Advances in Computing and Emerging ELearning Technologies (ICAC2ET 2012) 2012年3月9日This paper proposes a function to control utterance roles on CSCL, in order to accelerate better discussion. The authors found that CSCL discussion often falls into stagnated and distracted situation when continuing utterances have same utterance role. To avoid this situation, the proposing system watches the utterance roles attached by learners, finds continuity of utterances with the same role, and prevents to use the target role for the next utterance upload. Result of controlled experiment shows that the proposing function works well, and learners tend to refer more preceding utterances.
-
教育システム情報学会 第36回全国大会 2011年8月31日 教育システム情報学会Kinect のモーションキャプチャーで生成される動的な3次元ワイヤーフレームモデルを用いた,体育科目における運動フォームの学習支援を提案する.従来のモーションキャプチャー装置は高 価で一般の利用は困難だったが,Microsoft 社が開発した Kinect とオープンソースソフトにより廉価 での利用が可能となった.これを用い,フライングディスクやテニスの運動フォームを指導者のそれと 比較し,学習者に適切な改善フィードバックを行うシステムを提案する.
-
教育システム情報学会 第36回全国大会 2011年8月31日 教育システム情報学会2020年に,すべての小中学生に,デジタル端末を配布し,その上で教科書を動作させるといった計画が進められている.しかし,現状では生徒が扱う教材の開発は,教員が扱う教材より遅れている.本稿では,生徒が扱う教材のプラットフォームとして,電子書籍・Web・アプリケーションを取り上げる.この3種類のプラットフォームでデジタル教科書を作成することにより,それぞれの機能・得失の比較を行う.また,デジタル教科書に備えるべき機能も考察する.
-
Second Int'l Symposium on Innovative Strategy 2011年8月23日This presentation surveys the trend of changing environment on K-12 to higher educational institutions. Adaption of Tablet PCs does not only show the adoption of electronic textbooks, but also implies the introduction of new generation learning, e.g. collaborative learning and inter-student discussion.
-
2011年6月11日タブレットPCを用いた学習形態は、デジタルネイティブ世代の価値観や行動様式と合致する。学校教育へのタブレットPCの導入は、従来の教育方法を大きく変革する必要がある。
-
図書館ラーニングコモンズセミナー 2010年12月13日 上智大学大学生がゼミや卒業研究で発表を行う際に必要なスキルを「情報を集める」「情報を整理する」「アイデアを考える」「アイデアを伝える」の4種類のアクティビティに分類し、図書館で利用なツールと関連づけた。
-
人材育成マネジメント研究会セミナー 2010年11月20日 人材育成マネジメント研究会iPadなどのスレートPCにより、電子書籍などを学校教育に活用する可能性が広がっている。ここでは従来PC上で実施されてきたeラーニングをスレートPC上で展開する際の技術的得失を議論する。
-
日本eラーニング学会学術講演会 特別講演 2010年11月13日 日本eラーニング学会タブレットPCの学校教育への導入は、いわゆるeラーニングの導入を容易にするとともに、タブレットPCならではの学習方法を導入する可能性を広げる。ここではタブレット上の環境であるWeb、電子書籍、アプリケーションを取り上げ、eラーニングを展開する際の技術的得失を比較した。
-
Int'l Conf. WBE 2008 2008年3月
-
Matsuda-grant Workshop on Hiroshima Univ. 2008年3月 Hiroshima Univ.
-
Int'l Conf. CELDA 2006 2006年12月
-
Int'l Conf. ICALT 2006 2006年6月
-
ICSCORM 2006 2006年1月 IEEE
-
First Int'l Workshop on Advanced Technologies for E-Learning and E-Science (ATELS'04) 2004年9月
-
28th Int'l Congress of Psychology (ICP2004) 2004年8月
-
The Joint Workshop of Cognition and Learning Through Media-Communication for Advanced e-Learning 2003年9月
-
IEEE Advanced Learning Technologies 2003年7月Metadata developments are common in standardization activities, not only for learning technology, but all areas of electronic information representation. However, development itself is not the final goal from a practical point of view. Our research project is developing metadata to represent, record and reuse collaborative learning (CL) activity. There are many alternatives and combinations of representation frameworks for CL metadata. The selection of the framework depends on the aim and the goal of metadata development. If the goal is focused on representing pedagogical aspects of CL, one should choose a different description framework from those discussed in standardization activities.
-
CATE 2003: IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education 2003年7月 IASTED
所属学協会
7共同研究・競争的資金等の研究課題
10-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2017年4月 - 2021年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2015年4月 - 2018年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2014年4月 - 2018年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2013年4月 - 2016年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2007年 - 2010年
学術貢献活動
6その他
5-
2012年8月 - 2012年8月高校生向けの体験授業で、電子教科書のコンテンツ、技術開発、業界動向などを紹介するとともに、試作開発した教科書を用いた模擬授業を実施した。
-
2008年4月 - 2008年4月上智大学FD委員会主催のワークショップでの講演。内容は、(1)パワーポイントの使い方、(2)Moodleの利用方法、(3)授業の構成-教材・課題・議論-などについて。
-
2008年3月 - 2008年3月広島大学における「マツダ研究助成講演会」での発表。学習者の認知的負荷を高める協調学習での議論の進め方について紹介した。CSCL環境(掲示板、チャット)の整備とともに、議論のメンタリングの方法、現在研究を進めている自然言語解析による機械的議論支援など方法論についても紹介した。