Faculty of Science and Technology

Gomi Yasushi

  (五味 靖)

Profile Information

Affiliation
Associate Professor, Faculty of Science and Technology, Department of Information and Communication Sciences, Sophia University
Degree
修士(理学)(上智大学)

Contact information
y-gomisophia.ac.jp
Researcher number
50276515
J-GLOBAL ID
200901015517108370
researchmap Member ID
5000064369

1995-2008 Dept. Mathematics Sophia University, Research on the representation theory of reflection groups and Iwahori-Hecke algebras
(19998 Sept.-1999 Aug. Université de Picardie Jules Verne[France], Research on braid groups)
2008-present Dept. Information and communication Sciences Sophia University, Research on the representation theory of reflection groups and Iwahori-Hecke algebras

(Subject of research)
Representation theory of Iwahori-Hecke algebras and reflection groups


Research Areas

 1

Papers

 14
  • Y. Gomi, M. L. Loyola, M. L. De Las Penas
    Contrib. Discrete Math., 13(1) 1-22, Jan, 2018  Peer-reviewed
  • Yasushi Gomi
    TOKYO JOURNAL OF MATHEMATICS, 39(3) 583-596, Mar, 2017  Peer-reviewed
    In this paper, we determine (tau q) over tilde (X-q(lambda)), the Gauss sums on the Iwahori-Hecke algebras of type A for irreducible characters X-q(lambda), which are q-analogues of those on the symmetric groups. We also explicitly determine the values of the corresponding trace function Psi((n))(q) = Sigma(lambda 1-n) (tau(q)) over tilde (X-q(lambda))X-q(lambda).
  • Yasushi Gomi, Taiki Maeda, Ken-ichi Shinoda
    TOKYO JOURNAL OF MATHEMATICS, 35(1) 165-179, Jun, 2012  
    We shall discuss Gauss sums on finite groups and give several examples including the case of the complex reflection groups G(m, r, n), and hence finite symmetric groups, and also finite Weyl groups.
  • Yasushi Gomi
    JOURNAL OF ALGEBRA, 303(2) 566-591, Sep, 2006  Peer-reviewed

Presentations

 10

Professional Memberships

 1

Research Projects

 17

Other

 2
  • Apr, 2007
    特定の教科書を決めることはせず、時間数や他の講義との連携、学生の興味などを総合的に考えて、内容を構成して授業を進めている。理論中心の講義ではあるが、適当な具体例を出来るだけ多く取り上げて学生が理解しやすいように工夫している。
  • Apr, 2003
    学生の能力に応じた本を選び、学生はそれを講読し口頭発表する。本の内容をただそのまま発表するのではなく、適当な具体例について考えたり、他の文献との比較を行うなどして、発表の幅を広げるように指導している。また発表の仕方についても、議論の展開の仕方や、黒板の使い方などを工夫するように指導している。