Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Professor, Faculty of Science and Technology, Department of Information and Communication Sciences, Sophia University
- Degree
- 博士(工学)(慶應義塾大学)
- Researcher number
- 30305958
- J-GLOBAL ID
- 200901066402970536
- researchmap Member ID
- 1000254304
(Subject of research)
Development of a web-based touch-typing education system and analysis of students’ learning activities.
Development of Weather Visualization System using Digital Instrument Shelters
Development of Communication System Supporting Welfare Volunteer for Local Community
Analysis of e-learning activities and proposition of “at-risk student prediction checksheet”.
Research Interests
18Research Areas
6Major Research History
10-
Oct, 2023 - Present
-
Apr, 2019 - Present
-
Apr, 2015 - Present
-
Apr, 2011 - Present
-
May, 2025 - May, 2028
Education
3-
Apr, 1992 - Mar, 1996
-
Apr, 1990 - Mar, 1992
-
Apr, 1986 - Mar, 1990
Major Committee Memberships
27-
Jun, 2024 - Present
-
May, 2024 - Present
-
Jun, 2023 - Present
-
Apr, 2020 - Present
-
Nov, 2023 - Oct, 2025
-
Nov, 2022 - Mar, 2025
-
Jun, 2021 - May, 2023
-
Jun, 2016 - Jun, 2018
Awards
9-
Mar, 2025
-
Jun, 2024
-
Jun, 2014
Major Papers
91-
Lecture Notes in Networks and Systems, Jun, 2025 Peer-reviewedLast author
-
Lecture Notes in Networks and Systems, 1398, Apr, 2025 Peer-reviewedLast author
-
Healthcare Analytics, 100373-100373, Dec, 2024 Peer-reviewedLast author
-
IEEE Access, 12 119502-119519, 2024 Peer-reviewedLast author
Misc.
37-
情報処理, 65(6) 44-60, Mar 11, 2024 Peer-reviewedInvitedLead author
Books and Other Publications
23Presentations
56-
グローバルヘルス合同大会2020, Nov 1, 2020, 日本渡航医学会、国際臨床医学会、日本熱帯医学会、日本国際保健医療学会
-
Agile Japan 2020 オンライン, Oct 30, 2020, Agile Japan 2020 Invited
-
多言語対応・ICT化推進フォーラム, Dec 21, 2018, 東京都オリンピック・パラリンピック準備局「多言語対応・ICT化推進フォーラム」事務局
-
多言語対応・ICT化推進フォーラム, Jan 30, 2018, 2020年オリンピック・パラリンピック大会に向けた多言語対応協議会
-
ダイバーシティー・セミナー&女性研究者による研究シーズ発表会, Oct 6, 2017, 一般社団法人首都圏産業活性化協会 Invited
-
東京農工大学・上智大学 共催シンポジウム 持続的な社会の構築に向けた先端技術と政策, Mar 11, 2014, 東京農工大学・上智大学 Invited
-
IEICE technical report. Social Implications of Technology and Information Ethics, Dec 14, 2013, The Institute of Electronics, Information and Communication EngineersDespite the all high school students in Japan are required to learn informatics, many of them do not learn sufficiently. Under the circumstance (because of this situation), we propose some lesson support package for high school informatics class. To examine the survey about what students learned and if they understood sufficiently, we carried out a questionnaire survey to 186 students. We analyzed the result of questionnaire and found that their weakest unit. That is Basic computer configuration and Memory and the secondary storage. Then we developed a package for learning these units. We report that our package and that we lessoned at a high school and a university using our package.
-
情報教育関連合同シンポジウム 情報処理学会員の皆様,間違っていませんか?, Mar 2, 2011, 情報処理学会
-
Jul 10, 2008, Information Processing Society of Japan (IPSJ)Digital instrument shelters are weather monitoring units that are equipped with connectivity to the internet and measuring temperature, humidity, pressure, wind direction, wind speed, and rainfall at a lower cost. Since 2007, we have developed the Weather Visualization System that retrieves data from digital instrument shelters and shows the location icon of each sensor and each one of the icons plotted on the map is color-coded according to the local temperature, humidity, pressure, wind direction, wind speed and rainfall. In this paper, we report our activities until now and the problems on the installation and the operation of a digital instrument shelter during the past year.
-
情報教育シンポジウム2007論文集, Aug 26, 2007, 情報処理学会本学の単位認定型完全e-learningの科目で情報系の講義である「ソフトウェアデザイン」において、昨年度までに各コンテンツの利用状況と成績との間に相関がみられるか解析を行ってきた。その結果、コンテンツの利用状況と成績との間には関係があることが明らかになった。その結果を用いて今年度の授業に向けてコンテンツの改善・追加が行われてきたが、より正確なデータを得るためさらに細かい解析を行う必要がでてきた。そのため本研究では昨年度までに得られた結果からさらに追跡調査を行いコンテンツ作成に役立てていくと共に、必要な解析結果をすぐに得ることができるような自動解析ツールを設計し、授業の実施から解析・コンテンツの改善までを一連の流れとした運用モデルを提案する。この運用モデルにより、完全e-learning型講義の内容を学習者の学習状況にあわせて迅速に対応させていくことが可能となる。
-
教育用プログラミング言語ワークショップ2006,, Mar, 2006, 情報処理学会情報処理教育委員会
-
IPSJ SIG Notes, Oct 22, 2005, Information Processing Society of Japan (IPSJ)We have developed e-learning contents that cover Java programming basics. We applied our system to department junior year on a trial basis this spring semester. In this paper, we introduce full details regarding our system, brief summary of contents, operational procedures, and report result of course evaluation.
-
PC Maestro HTML version -Development of Broadband content for HTML equipped with proprietary editor-IPSJ SIG Notes, Apr 23, 2005, Information Processing Society of Japan (IPSJ)We have developed "PC Maestro" that is a broadband content including videos and animation for studying Microsoft Word, Excel, etc. In this paper, we introduce HTML version that adopts a new approach to original system. Learners write html sources and style sheets using the proprietary editor and are able to confirm how the browser show the source immediately. Department freshmen were required to use this system for their class. Consequently, PC Maestro html version received acclaim from students.
Professional Memberships
9Works
7Research Projects
10-
2025年度笹川保健財団研究助成, 公益財団法人 笹川保健財団, Apr, 2025 - Feb, 2026
-
厚生労働科学研究費補助金, 厚生労働省, Apr, 2022 - Mar, 2024
-
学外共同研究, 学校法人獨協学園 獨協医科大学埼玉医療センター, Nov, 2018 - Mar, 2024
-
株式会社地域科学研究所, Nov, 2022 - Oct, 2023
-
理工学部申請型予算(応募制), 上智大学, Jun, 2022 - Mar, 2023
Industrial Property Rights
8Social Activities
5Media Coverage
1-
教育新社, Web版 異見交論 第28回, https://kyoikutsushin.jp/iken/iken28.html, Sep, 2023 Internet
Other
8-
Oct, 2013 - Oct, 2013コンピュータを使わない情報教育の実践授業の実施\nコンピュータの構成・処理装置に関する授業を\n12クラス実施
-
2012 - 2013千葉県立柏の葉高等学校のサイエンス・パートナーシップ・プログラム(SPP)に参加
-
Jul, 2011 - Jul, 2011第48回カトリック社会問題研究所の夏季セミナー大震災で揺さぶられるデジタル社会−わたしたちを結んだネットワークの強みと脆弱−「世代からの提言」 福音と社会257号,pp.48-50, カトリック社会問題研究所
-
Jul, 2011 - Jul, 2011第48回カトリック社会問題研究所の夏季セミナー大震災で揺さぶられるデジタル社会−わたしたちを結んだネットワークの強みと脆弱−「世代からの提言」 福音と社会257号,pp.48-50, カトリック社会問題研究所
-
Jul, 2009 - Jul, 2009e-learningによる従来の学習観や教員の役割の変化,e-learning教材の作成・公開・共有,各国でのe-learningの普及と特色などを解説し,それらを踏まえた上でe-learningが教育とどうかかわってきており,今後どうかかわっていくのかについて述べる.自身のe- learningを用いた授業経験を交えながら,国内大学におけるe-learningを利用した授業実践例を挙げ,その効果についても述べる