研究者業績
					
	
	基本情報
- 所属
 - 上智大学 理工学部機能創造理工学科 教授 (機能創造理工学科長)(兼任)理工学部機能創造理工学科長
 
- 学位
 - 学士(工学)(1994年3月 東京大学)修士(工学)(1996年3月 東京大学)博士(工学)(1999年3月 東京大学)
 
- 研究者番号
 - 30318216
 - ORCID ID
 
 https://orcid.org/0000-0002-0565-1836- J-GLOBAL ID
 - 200901095855001879
 - Researcher ID
 - R-5307-2019
 - researchmap会員ID
 - 1000256243
 
- 外部リンク
 
エネルギー・人・物を運ぶ社会インフラを電気工学で最適にデザインする研究を行っています。詳細な活動内容については,宮武研究室 (Transportation Electrification & Smartification lab: TESlab) Website等を是非ご覧下さい。
[宮武の自己紹介] [Research Gate] [GoogleScholar Citations] [Scopus]
(研究テーマ)
- 交通システム、特に電気鉄道における省エネルギー運転法
 - 公共交通システムの運行管理制御
 - 太陽光・風力発電におけるパワーコンディショナの最大電力点追従制御法
 - 分散型自然エネルギーハイブリッド発電システムの制御
 
(共同・受託研究希望テーマ)
(その他Webサイト)
主要な研究分野
5主要な経歴
8- 
	2014年4月 - 現在
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	2008年4月 - 2014年3月
 - 
	2004年4月 - 2008年3月
 - 
	2000年4月 - 2004年3月
 - 
	1999年4月 - 2000年3月
 
主要な学歴
3- 
	1996年4月 - 1999年3月
 - 
	1994年4月 - 1996年3月
 - 
	1990年4月 - 1994年3月
 
主要な委員歴
11- 
	2015年4月 - 現在
 - 
	2021年4月 - 2024年10月
 - 
	2021年9月 - 2023年3月
 
主要な受賞
10論文
140- 
	The International Symposium on Speed-up and Sustainable Technology for Railway and Maglev Systems (STECH 2015) 2015(3E24) 1-11 2015年11月12日 査読有り最終著者The train on energy storage device called on-board rail vehicle is able to store regenerative energy on storage at breaking and run under catenary-free condition, but we must think how to charge to energy storage device. If it charged at station during stopping, it has one of the methods that include the charge from catenary. Then, if run the on-board rail vehicles for long railroad, the major problem is where to place the quick charging points. We propose to be focused on energy consumption by appropriate placing of charging stations because energy storage device dropped the open circuit voltage as SOC (state of charge) decrease and became low tractive force of motors. As a result, the low SOC caused more energy consumption for running trains. In this paper, we create a mathematical model of onboard energy storage train with an onboard high-power rechargeable lithium-ion battery under catenary-free conditions and placed of charging station and simulated to know relationship between electric energy and running under different SOC. Furthermore, we make the line model of 90[km] in total length and simulated the train electric energy consumptions the change of the electric energy consumptions by changing station to put on 2 patterns. We consider the change of the electric energy consumption by the difference of the charging station and suggest the systems of the onboard energy storage train, which can run on catenary-free condition.
 - 
	The International Symposium on Speed-up and Sustainable Technology for Railway and Maglev Systems (STECH 2015) 2015(1A11) 1-11 2015年11月10日 査読有り筆頭著者責任著者In order to develop the train operation control algorithm for a group of trains, it is necessary to evaluate the energy efficiency and the operational robustness by simulations. Especially, energy efficient operation of a group of trains is so attracted as well as of each train. In this paper, a flow of the train traffic simulator and delay occurrence for operational robustness are stated briefly, and methods of modeling and calculation of a feeding circuit are stated in details, which are important technical elements to evaluate the energy efficiency in the train traffic simulation. The feature of our feeding circuit model is introduction of the "tie nodes" and the "tie matrix", which show that some nodes are in the same voltage. Introduction of them improves the pliability of the modeling and calculation according to change of feeding network composition. Applying the proposed model and calculation method in C++, the converged results were acquired in three test cases using the general-purpose calculation solver. The computation time and the calculation error are sufficiently less, even compared to the referential results by MATLAB. We are to verify accuracy of our model using field data and use it for development of train operation control algorithms.
 - 
	6th International Conference on Railway Operations Modelling and Analysis (46) 1-12 2015年3月25日 査読有り筆頭著者
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	2015 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL SYSTEMS FOR AIRCRAFT, RAILWAY, SHIP PROPULSION AND ROAD VEHICLES (ESARS) (SS1.1.5) 1-6 2015年 査読有り最終著者
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	2015 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL SYSTEMS FOR AIRCRAFT, RAILWAY, SHIP PROPULSION AND ROAD VEHICLES (ESARS) (TS3.3.6) 1-6 2015年 査読有り
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	WIT Transactions on the Built Environment 135 733-743 2014年 査読有り最終著者
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	WIT Transactions on the Built Environment 135 767-777 2014年 査読有り最終著者
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	2014 17TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL MACHINES AND SYSTEMS (ICEMS) (DS1H4-12) 330-333 2014年 査読有り
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	IEEE International Future Energy Electronics Conference (IFEEC2013) 81-86 2013年11月4日 査読有り
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	2013 IEEE ECCE Asia Downunder - 5th IEEE Annual International Energy Conversion Congress and Exhibition, IEEE ECCE Asia 2013 86-92 2013年 査読有り
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	2013 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL MACHINES AND SYSTEMS (ICEMS) 346-350 2013年 査読有り
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	2013 IEEE Energytech, Energytech 2013 (299) 2013年 査読有り
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	2013 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL MACHINES AND SYSTEMS (ICEMS) 1718-1721 2013年 査読有り
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	Journal of International Conference on Electrical Machines and Systems 1(1) 114-120 2012年3月 査読有り最終著者
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	WIT Transactions on the Built Environment 127 451-459 2012年 査読有り筆頭著者
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	WIT Transactions on the Built Environment 127 499-512 2012年 査読有り
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	2012 15TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL MACHINES AND SYSTEMS (ICEMS 2012) (DS2G3-2) 2012年 査読有り
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	2012 15TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL MACHINES AND SYSTEMS (ICEMS 2012) (DS2G1-4) 2012年 査読有り
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	IEEE TRANSACTIONS ON AEROSPACE AND ELECTRONIC SYSTEMS 47(1) 367-380 2011年1月 査読有り筆頭著者責任著者
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	Proceedings of the International Conference on Power Electronics and Drive Systems (258) 733-738 2011年 査読有り最終著者
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	Proceedings of the International Conference on Power Electronics and Drive Systems (343) 881-883 2011年 査読有り最終著者
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	Proceedings of the International Conference on Power Electronics and Drive Systems (344) 1015-1019 2011年 査読有り最終著者
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	2010 International Conference on Electrical Machines and Systems (ICEMS), 2031-2035 2010年10月12日 査読有り最終著者
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	2010 International Conference on Electrical Machines and Systems (ICEMS), 607-611 2010年10月12日 査読有り
 - 
	2010 International Conference on Electrical Machines and Systems (ICEMS), 593-596 2010年10月12日 査読有り最終著者
 - 
	2010 International Conference on Electrical Machines and Systems (ICEMS), 487-492 2010年10月12日 査読有り最終著者
 - 
	World Academy of Science, Engineering and Technology 43(7) 36-41 2010年7月
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	IEEJ TRANSACTIONS ON ELECTRICAL AND ELECTRONIC ENGINEERING 5(3) 263-269 2010年5月 査読有り筆頭著者
 - 
	Jurnal Teknik Elektro 8(2) 64-69 2010年4月
 - 
	World Academy of Science, Engineering and Technology 43 945-950 2010年
 - 
	International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway and Ship Propulsion, ESARS 2010 1-6 2010年 査読有り筆頭著者
 - 
	ISIEA 2010 - 2010 IEEE Symposium on Industrial Electronics and Applications 94-99 2010年 査読有り最終著者
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	IEEJ TRANSACTIONS ON ELECTRICAL AND ELECTRONIC ENGINEERING 4(6) 771-778 2009年11月 査読有り筆頭著者
 - 
	ELECTRIC POWER COMPONENTS AND SYSTEMS 37(1) 43-60 2009年 査読有り
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	EPE: 2009 13TH EUROPEAN CONFERENCE ON POWER ELECTRONICS AND APPLICATIONS, VOLS 1-9 1207-1215 2009年 査読有り筆頭著者
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	2009 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL MACHINES AND SYSTEMS, VOLS 1-3 (LS1D-4) 1123-1128 2009年 査読有り
 - 
	2009 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTRICAL MACHINES AND SYSTEMS, VOLS 1-3 4(DS2G5-3) 782-+ 2009年 査読有り最終著者
 - 
	ENERGY CONVERSION AND MANAGEMENT 49(10) 2711-2719 2008年10月 査読有り
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	ELECTRIC POWER SYSTEMS RESEARCH 78(5) 777-784 2008年5月 査読有り
 - 
	COMPUTERS IN RAILWAYS XI 103 339-348 2008年 査読有り筆頭著者
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	2008 INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON POWER ELECTRONICS, ELECTRICAL DRIVES, AUTOMATION AND MOTION, VOLS 1-3 (TD_211) 1211-1216 2008年 査読有り筆頭著者
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	WIT Transactions on the Built Environment 103 339-348 2008年 査読有り筆頭著者
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	Proceedings of the 3rd International Conference on Railway Traction Systems 7(2) 2007年11月14日 査読有り筆頭著者
 
主要なMISC
55主要な書籍等出版物
10講演・口頭発表等
167- 
	令和6年度 鉄道電気セミナー 2024年9月 日本鉄道電気技術協会 招待有り低炭素化の有効策として、大掛かりな機器更新等を必要とせず、低コストで即効性が高い方策、具体的には、運転方法と列車ダイヤの工夫による省エネを取り上げる。しかし、それには分野横断的なアプローチが必要であり、普段の分野毎の実務に取り入れるのは容易ではない。本講演ではまず、運転やダイヤの工夫による省エネ化について説明し、実装例についても少々紹介した後、実務への適用可能性について議論を深めたい。
 - 
	1st Japan-China Symposium on Railway Technology 2024年8月8日 Nihon University
 - 
	2nd IITD-Sophia Workshop on Transportation Science and Technology-Part B Sustainable Urban Transportation 2024年7月3日 Sophia University and IIT Delhi
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	IIT Delhi & IEEE VTS Delhi Chapter 2024年4月5日 IEEE VTS Delhi Chapter 招待有り
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	1st Sophia University - IITD Workshop on Transportation Science and Technology 2024年4月4日 Sophia University and IIT Delhi
 
主要な担当経験のある科目(授業)
18- 
	2024年9月 - 現在制御基礎 (上智大学)
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	2018年4月 - 現在Power Electroincs (上智大学)
 - 
	2016年10月 - 現在発変電工学 (千葉大学)
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	2015年 - 現在モータドライブシステムI・II (上智大学)
 - 
	2014年 - 現在電気エネルギー管理と制御 (上智大学)
 
主要な所属学協会
4主要な共同研究・競争的資金等の研究課題
16- 
	日本学術振興会 科学研究費 2023年4月 - 2026年3月
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	日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2019年4月 - 2022年3月
 - 
	独立行政法人 科学技術振興機構 研究成果最適展開支援プログラム 2014年1月 - 2015年12月
 
