基本情報
- 所属
- 上智大学 総合人間科学部教育学科 教授
- 学位
- 博士(教育学)(1998年12月 東京大学)教育学修士(1987年3月 東京大学)
- 通称等の別名
- 杉村美紀
- 研究者番号
- 60365674
- J-GLOBAL ID
- 200901036681085877
- researchmap会員ID
- 5000064299
上智大学総合人間科学部教育学科に所属し、学部の国際教育学Ⅰ・Ⅱ、国際教育学演習Ⅰ~Ⅳ、学部英語修学コースSPSF(Sophia Program for Sustainble Futures) のInternational Education、大学院の国際教育学講義・演習(英語修学コース)及び教職科目を担当している。
研究活動としては、アジア諸国を中心とする教育政策と多文化教育、ならびにグローバル化・国際化のもとで進展する高等教育の国際連携ネットワークと教育文化交流の動向を比較教育学の方法論を用いて分析している。これまでに研究代表者として取り組んできた研究プロジェクトとしては「国際教育市場におけるアジア諸国の高等教育戦略に関する国際共同研究」、「アジア・オセアニアにおける留学生移動と教育のボーダーレス化に関する実証的比較研究」、「人の国際移動と多文化社会の変容に関する比較教育研究」、「紛争後のスリランカ平和構築と持続的発展に関する高等教育・人材育成のあり方とは―「マレーシア・モデル」との比較分析を通じた国際共同研究」がある。2021年現在、「高等教育における学修成果の可視化に関する国際共同研究」(科研基盤研究(B)2021年度~2024年度)ならびに「アジアにおける持続可能な開発のための教育(ESD)をめぐる比較国際教育研究」(上智大学学術研究特別推進費「重点領域研究」2021年度~2023年度)の研究代表者を務めている。
学外では、日本ユネスコ国内委員会委員を2016年より2022年まで務め、運営小委員会委員ならびに教育小委員会委員長として持続可能な開発のための教育(ESD)に関する活動等に携わった。また、JICA緒方貞子平和開発研究所客員研究員として「途上国における海外留学のインパクトに関する実証研究」及び「日本の国際教育協力:歴史と現状」のプロジェクトに、さらに国連大学サステナビリティ高等研究所客員教授としてアジア太平洋環境大学院ネットワーク(ProSPER.NET) の研究交流活動にVice-Chairとして従事している。2022年には、ユネスコ,の1974年勧告改訂に関するInternationl Expert Group 委員 に選出され、改訂原案の作成に携わった。2022年4月からは、日本学術振興会学術システム研究センターの主任研究員を務めている。2024年2月からは、上智大学のユネスコチェア選定に伴い、ユネスコチェアホルダー(UNESCO Chair for Human Dignity, Peace and Sustainability)となった。
主要な経歴
28-
2021年4月 - 現在
-
2020年10月 - 現在
-
2019年 - 現在
-
2022年4月 - 2025年3月
-
2017年4月 - 2021年3月
-
2014年4月 - 2017年3月
学歴
3-
1987年4月 - 1992年3月
-
1985年4月 - 1987年3月
-
1981年4月 - 1985年3月
主要な委員歴
32-
2021年4月 - 現在
-
2018年10月 - 現在
-
2021年4月 - 2025年3月
-
2022年4月 - 2023年3月
-
2016年12月 - 2022年11月
-
2022年4月 - 2022年7月
-
2022年4月 - 2022年7月
受賞
2-
2001年6月
論文
66-
Journal of Education for Sustainable Development 19(2) 157-167 2025年10月5日 査読有り筆頭著者最終著者This article clarifies the role of higher education networking in promoting Education for Sustainable Development (ESD). The significance of ESD in higher education has been recognized since the 1990s. Globalization and internationalization emphasize the importance of creating partnerships through networking and international collaboration. Higher education networks play a significant role in the development of ESD. This article analyses three networks in Asia to compare the characteristics of networking and ESD in higher education. It also identifies the significance of networking in advancing the following aspects: the whole school/institution approach, the formation of a platform through partnership building, interdisciplinary educational research activities, and the sharing of knowledge. The networks include environmental education teachers, graduate schools for environmental studies in the Asia-Pacific region, and a university network that supports UNESCO-associated schools in Japan.
-
Journal of International Cooperation in Education 26(1) 49-61 2024年4月24日 査読有りPurpose This paper discusses the effectiveness of a consortium-based student mobility programme by investigating the impact of the Asian International Mobility for Students (AIMS) Programme. AIMS is a regional multilateral large-scale student mobility programme based on a consortium of 10 member countries and 87 member universities with the Southeast Asian Ministers of Education Organization Regional Centre for Higher Education and Development (SEAMEO RIHED) as a facilitator. Over 6,000 students have participated in a semester-long intra-regional student exchange under AIMS since 2010. Design/methodology/approach The study employed questionnaire surveys and semi-structured interviews to investigate the impact of AIMS and its advantages as a consortium-based student mobility programme. Findings It was found that AIMS significantly impacted member universities by accelerating their internationalisation processes through increasing the number of inbound and outbound students and courses offered in English and so on. AIMS has promoted harmonisation among the members by developing common procedures and guidelines, providing platforms for mutual sharing of experiences and good practices and capacity building of international relations offices. AIMS has also had a significant impact on students by enhancing their regional identity and knowledge about the region of Asia, contributing to their development as future regional and global citizens. As advantages of AIMS, member universities efficiently built a foundation for international collaboration with common procedures and guidelines and shared their experiences through such venues as Annual Review Meetings. Students also feel supported by having clear guidance and find programmes prepared by host universities and SEAMEO RIHED useful. Originality/value This study is unique in that it empirically studies the impact of one of Asia’s largest student mobility programmes for the first time by analysing large-scale qualitative and quantitative data.
-
Annual Review of Comparative and International Education 2022 46A 179-191 2023年12月 招待有り
MISC
25-
International Association of Universities (IAU) Horizons 30(1) 27-28 2025年6月 筆頭著者
書籍等出版物
49-
Springer 2024年8月 (ISBN: 9789819707744)
講演・口頭発表等
163-
The 6th Worldwide Comparative Education Forum. (Keynote Speech). 2017年9月23日 World Congress of Comparative Education Societies (WCCES) 招待有り
-
The 4th Transatlantic Dialogue: Creating Huma Bonds through Cultural Diplomacy 2017年5月24日 University of Luxembourg
-
2017 Association of International Education Administrators Annual Conference 2017年2月21日 Association of International Education Administrators (AIEA)
-
Association of Jesuit Colleges and Universities (AJCU) International Education Conference Annual Meeting 2016年11月9日 Association of Jesuit Colleges and Universities
-
The 3rd Trilateral People-to-People Exchange Forum Session I: Academic Perspectives: Improving Understandings via People-to-People Exchange 2016年10月18日 Trailateral Cooperation Secretariat 招待有り
-
The 16th East Asian Seminar on the UN System 2016年10月15日 Korea Academic Council (KACUNS)with support of China Academic Net for UN Studies (CANUNS)and Japan Association for UN Studies (JAUNS)
-
World Congress of Comparative Education Societies (WCCES) 2016年8月26日 World Congress of Comparative Education Societies (WCCES)
-
World Congress of Comparative Education Societies (WCCES) 2016年8月22日 World Congress of Comparative Education Societies (WCCES)
-
Association of International Educators(NAFSA) 2016年6月1日 Association of International Educators(NAFSA)
-
The 2nd Trilateral People-to-People Exchange Forum & the Inaugural Ceremony of the Network of Trilateral Cooperation Think-tanks 2015年8月31日 Trilateral Community Secretariat
-
Seminar on East Asia Cooperation “From ASEAN Community to East Asian Community”. 2015年7月17日 Trailateral Cooperation Secretariat
-
The 59th Annual Conference of Comparative and International Education Society 2015年3月12日
-
UNESCO-MEXT Seminar on Inclusive Education 2015年2月1日 UNESCO Asia Regional Office and MEXT
-
The 21st Network of East Asian Think-tanks (NEAT) Coordinators Meeting and the 12th NEAT Annual Conference 2014年9月29日 The 21st Network of East Asian Think-tanks (NEAT)
-
Celebrating 40th Anniversary of Japanese Universities Alumni Association of Nepal(JUAAN) Nepal-Japan Academic Forum. 2014年9月6日 Japanese Universities Alumni Association Nepal 招待有り
-
The 58th Annual Conference of Comparative and International Education Society. 2014年3月11日 Comparative and International Education Society
-
Annual Conference of Comparative Education Society of Hong Kong 2014年2月28日 Comparative Education Society of Hong Kong
-
Global Higher Education Forum Conference 2013年12月5日 Global Higher Education Forum
-
Talent Competition and Circulation in Asia Conference, Taiwan Comparative Education Conference. . 2013年10月18日 Taiwan Comparative Education Society
-
南山大学外国語学部50周年・上智大学100周年記念シンポジウム「日本で暮らす外国につながるこどもたちー教育現場で求められていることー」 2013年10月12日 南山大学 招待有り
-
53th Annual Conference of Comparative and International Education Society 2013年3月13日 Comparative and International Education Society
-
8th Biennial Conference of Comparative Education Society of Asia, Chulalongkorn University 2012年7月9日
-
成蹊大学アジア太平洋研究センター連続講演会『グローバル化時代の人の移動とアイデンティティ:若年層に着目して』(第1回) 2011年6月16日 成蹊大学アジア太平洋研究センター
-
The International Forum for Education 2020, Senior Seminar on Higher Education Regionalization in Asia Pacific: Implications for Governance, Citizenship, and University Transforamtion 2011年5月4日 East West Center, US: Asia-Pacific Programme of Educational Innovation for Development(APEID), UNESCo Bangkok Office and Center for Governance and Citizenship, The Hong Kong Institute of Education, HK
-
高等教育の地域協力と地域間協力 2011年2月17日 東京大学・文部科学省委託事業国際シンポジウム(日本高等教育学会後援、日本教育社会学会協賛)
-
The Second Asian Conference on Education 2010 2010年12月3日 International Academic Forum
-
Weaving the Tapestry of International Education 2009年11月13日 UCSI University
-
009 APAIE Conference, Session #28 2009年4月15日 APAIE (Asia Pacific Association for Intennational Education)
担当経験のある科目(授業)
9-
2020年9月 - 現在国際教育学(英語コースSPSFの科目) (上智大学)
-
2002年9月 - 現在国際教育学演習 (上智大学大学院)
-
2002年9月 - 現在国際教育学講義 (上智大学大学院)
-
2002年9月 - 現在国際教育学演習Ⅰ~Ⅳ (上智大学)
-
2002年9月 - 現在国際教育学Ⅱ (上智大学)
共同研究・競争的資金等の研究課題
48-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2025年4月 - 2029年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2026年3月
-
日本学術振興会 科学研究費補助金 2023年4月 - 2026年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2021年4月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 委託研究 2022年4月 - 2025年3月
学術貢献活動
6-
その他Vrije Universiteit Amsterdam 2025年10月2日 - 2025年10月2日
-
パネル司会・セッションチェア等BEAR Conference 2024 and WERA Focal Meeting at University of Manchester 2024年9月10日
主要な社会貢献活動
23メディア報道
6-
University World News University World News https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20240801144907374 2024年8月1日 インターネットメディア
-
University World News University World News https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20240613122455621 2024年6月17日 インターネットメディア
-
University World News University World News https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20190214130620215 2019年2月14日 インターネットメディア
その他
17-
2020年10月 - 2021年9月アジア欧州会合(Asia Europe Meeting, ASEM)の関係団体であるアジア欧州財団(Asia Europe Foundation, ASEF)が行う第8回高等教育会議ASEF Regional Conference (ARC8)にExpertsとして参加・活動した。ARC8では、1)Inclusive Learning and Teaching in a Digital World、2)Inclusive and Flexible Lifelong Learning Pathways、3)Inclusive International Mobility of People and Knowledge、4)Equitable Access and Success in Higher Educationの分科会が設けられ、このうち第3分科会のメンバーとしてASEM大臣会合に提出したPolicy Recommendation Reportの作成に参画した。
-
2019年3月 - 2019年11月アジア欧州会合(ASEM)の関係機関であるアジア欧州財団(ASEF)が、ASEANとEUを含む加盟51カ国・地域を集めて行う教員養成セミナー(ClassNet)の日本開催にあたり、企画運営に携わった。第15回大会は「持続可能な開発のための教育(ED)とAI]というテーマで行われ、 51の全メンバー国・機関から参加者があり、事前研修ののち、外務省及び文部科学省、国連大学サステナビリティ高等研究所(UNU-IAS)の共催のもと、上智大学を基点に2019年11月25-29日に東京で開催、セミナーにはユネスコアジア地域事務所、開発教育協会(DEAR)、JICA地球ひろば、お茶の水女子大学附属高等学校の協力で実践報告やワークショップ、学校見学など多様な活動を展開した。
-
2008年1月 - 2008年8月西江大学(韓国)、アテネオ・デ・マニラ大学(フィリピン)、輔仁大学(台湾)と上智大学が合宿形式で行う学生主体参加型のセミナー(使用言語は英語)。今回が初めての取り組みであり、上智大学国際交流センターを中心に2007年度よりプログラムの策定を行った。初回である今年のテーマは「格差」問題であり、2008年8月3日~9日のプログラム本番に向け、各大学とのプログラム連携、ネットワークの構築を支援している。
-
2007年6月 - 2007年6月2005年に来訪したマカオ大学教育学部より、前回の交流会に続き再度上智大学を訪問したいとの希望があり、2回目の交流会を実施した。今回は、前回のプログラムに改良を加え、マカオ大学学生(32名)と上智大学学生(16名)がそれぞれ事前に用意したプレゼンテーションを行い、教員もそれぞれの教育事情を紹介しあうプログラム構成とした。
-
2006年11月 - 2006年11月横浜市立商業高等学校国際科1年生を対象に、グローバル・ラーニングの授業の一環として、開発教育のワークショップ「世界がもし100人の村だったら」の実践を行なった。