Information and Communication Sciences
基本情報
- 所属
- 上智大学 理工学部情報理工学科 教授
- 学位
- 工学士(上智大学)工学修士(上智大学)博士(工学)(上智大学)
- 連絡先
- ytamura
sophia.ac.jp - 研究者番号
- 30255715
- J-GLOBAL ID
- 200901006029097360
- researchmap会員ID
- 5000064353
コンピュータを用いた学習支援は1960年代から研究されてきたが、インフラの飛躍的発展や新しいIT技術の導入や学習理論の新しい展開(メタ認知理論や協調学習理論など)により、学習のあり方の新しい地平が見えている。このため研究として、(a)自律的な学習をもたらすメタ認知能力の獲得支援の研究、(b)アクティブラーニングや協調学習のスキル獲得を支援する学習支援システムの研究、(c)学習者の細粒度活動履歴の収集・分析により、学習者の状況を推定する研究、(d)オンライン環境やハイフレックス環境におけるアクティブラーニングの実施と形成的評価に関する研究、などを行っている。
研究キーワード
4研究分野
1経歴
6-
2014年4月 - 現在
-
2004年4月 - 2014年3月
-
2004年5月 - 2004年7月
-
1997年4月 - 2004年3月
-
1993年7月 - 1997年3月
学歴
1-
1985年4月 - 1987年7月
委員歴
5-
2020年4月 - 現在
-
2001年4月 - 現在
-
2017年4月 - 2020年3月
-
2014年4月 - 2017年3月
-
2013年11月 - 2015年3月
論文
33-
Educational technology research 43(1) 3-21 2021年 査読有り<p>This paper focused on students' peer assessment and analyzed evaluation behavior using log data from the evaluation process. Peer assessments by students are problematic in terms of reliability and validity. Many previous studies have discussed the reliability and validity of peer assessments using the evaluation scores of peer assessments. In contrast, the evaluation process, that is, who, when, and which items were evaluated, and in what order, has not been studied. The purpose of this research is to answer this research question, "How do students evaluate each other during peer assessments?" To achieve this purpose, we break the research question into three sub-questions: (1) Is it worth focusing on evaluation behaviors? (2) How can we visualize evaluation behaviors? and (3) What are the characteristic evaluation behaviors? First, we investigated similar studies and considered their relationship with our proposal. Consequently, it became clear that in social science, there have been many studies that acquire process data for answering surveys and questionnaires. Therefore, also in peer assessment research, there is a possibility to gain a better understanding of how students participate in peer assessment by focusing on the process log. Second, we developed a web-based form as the peer assessment tool to detect students' evaluation process data. Using this form, we conducted an experiment to acquire evaluation process data from a class in which assessments were made to visualize evaluation behavior. Finally, we extracted and discussed characteristic evaluation behaviors. Consequently, we identif ied characteristic evaluation behaviors such as "evaluated in a short time." We expect these results will lead to a clarif ication of the causes of low reliability and validity in students' peer assessments that have been dif f icult to assess through conventional methods based only on the peer assessment score. Specif ically, the causes are, for example, "the students were not evaluating seriously," "they evaluated seriously but could not evaluate properly because of a lack of evaluation ability," or "there was room for improvement in the form design or lesson conditions."</p>
-
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015 627-636 2015年
-
Workshop Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, ICCE 2014 820-825 2014年
-
日本eラーニング学会誌 13 114-122 2013年7月 査読有りThis paper shows typical functions required on electronic textbooks to be adopted in various countries, trial implementation of these functions, and their verification of representation and behavior in six e-book platforms. First, the authors extracted the functions by checking preceding researches and investigations. The result contains 52 items, including 7 categories of “authentication”, “copyright”, “contents representation”, “related information”, “additional information by learners”, “learning support”, and “restriction of contents and platforms”. Next, these functions were implemented with ePub3 format e-books. ePub3 is going to be one of de jure standard format of e-books. Also, contents representation and behavior of the result ePub e-books were verified on 6 types of e-book platforms on operating systems of iOS, Android, Windows, and Kindle Linux. The verification result shows that iBooks3 on iOS worked best among the 6 e-book readers. Also it shows that many e-book readers support only representation of ePub2 files, while HTML5, JavaScript, and Web API are not supported yet.
MISC
72-
AACE eLearn 2024 2024年10月9日 査読有り筆頭著者
-
Proc. 31st International Conference on Computers in Education 923-925 2023年12月 査読有り筆頭著者
-
Proceedings of the 30th International Conference on Computer in Education 696-698 2022年12月1日 査読有り最終著者
-
Proceedings of the 30th International Conference on Computer in Education 705-708 2022年12月1日 査読有り最終著者
-
Proceedings of the 29th International Conference on Computer in Education 691-693 2021年11月25日 査読有り最終著者
書籍等出版物
10-
インプレスジャパン 2012年6月9日 (ISBN: 9784844332176)アップル社が発表した話題の電子書籍作成ツール「iBooks Author」の魅力を余すところなく紹介。使い方マニュアルや作例集はもちろん、有識者によるアップルの戦略分析や電子教科書の今後の展開まで収録。これ一冊で誰でも簡単にiPad用電子書籍が作れ、さらに本書収録の作例テンプレートや写真素材も無償で利用可能。
講演・口頭発表等
294-
ISO/IEC JTC1/SC36 WG8 Meeting 2025年9月25日
-
1st International Conference on Learning Evidence and Analytics (ICLEA 2025) 2025年9月6日
所属学協会
7共同研究・競争的資金等の研究課題
10-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2017年4月 - 2021年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2015年4月 - 2018年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2014年4月 - 2018年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2013年4月 - 2016年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2007年 - 2010年
学術貢献活動
6その他
5-
2012年8月 - 2012年8月高校生向けの体験授業で、電子教科書のコンテンツ、技術開発、業界動向などを紹介するとともに、試作開発した教科書を用いた模擬授業を実施した。
-
2008年4月 - 2008年4月上智大学FD委員会主催のワークショップでの講演。内容は、(1)パワーポイントの使い方、(2)Moodleの利用方法、(3)授業の構成-教材・課題・議論-などについて。
-
2008年3月 - 2008年3月広島大学における「マツダ研究助成講演会」での発表。学習者の認知的負荷を高める協調学習での議論の進め方について紹介した。CSCL環境(掲示板、チャット)の整備とともに、議論のメンタリングの方法、現在研究を進めている自然言語解析による機械的議論支援など方法論についても紹介した。