Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Associate Professor, Graduate School of Languages and Linguistics, Master's (Doctoral) Program in Linguistics, Sophia University
- Degree
- 文学修士(上智大学)言語学(博士)(上智大学)
- Researcher number
- 00583741
- J-GLOBAL ID
- 201101070640453049
- researchmap Member ID
- 6000029204
(研究テーマ)
小児の言語発達障害、特に発達性読み書き障害(ディスレクシア)の障害要因の解明、評価法、指導法の開発
小学校低学年を対象とするリテラシー・アセスメントに基づく学習支援プログラムの開発
発達性ディスレクシアの早期スクリーニング検査開発
就学前の自律的学習の基盤形成支援 -学習障害リスク児の早期発見と介入方法の開発-
発達性ディスレクシアの早期発見・早期介入のための教育実践-学級での発見から支援へのシステム構築の試み-
顕在化しにくい発達障害の特性を早期に抽出するアセスメントツールの開発および普及に関する研究
グローバル化に対応した読み書き障害支援:英語学習のための音韻評価法と指導法の開発
発達障害(読み書き障害、チック、吃音、不器用)の特性に気づくチェックリスト活用マニュアルの作成に関する調査
Research Interests
3Research Areas
2Awards
6Papers
18-
厚生労働省科学研究費補助金障害者政策総合研究事業 顕在化しにくい発達障害の特性を早期に抽出するアセスメントツールの開発および普及に関する研究 平成29年度 総括・分担研究報告書, Jun 2, 2017
-
LD研究第26巻第2号, 第26(第2) 173-176, May, 2017 Invited
-
厚生労働省科学研究費補助金障害者政策総合研究事業 顕在化しにくい発達障害の特性を早期に抽出するアセスメントツールの開発および普及に関する研究 平成28年度 総括・分担研究報告書, Mar, 2017
-
(https://www.hakuhofoundation.or.jp/subsidy/recipient/pdf/8thhara.pdf), Aug, 2015
-
https://www,hakuhofoundation.or.jp/subsidy/recipient/pdf/8th12.pdf, Aug, 2014
-
言語聴覚研究, 11(2) 137-142, Jun, 2014 Peer-reviewed日本言語聴覚士協会正会員10773名を対象として、小児構音障害への対応に関するアンケート調査を実施した。その結果、有効回答数は183で、回収率は1.7%であった。担当した子どもの41.5%が構音の問題を有しており、年齢別では幼児が66.3%と最も多かった。障害別では、知的障害が22.9%と最多で、機能性構音障害15.8%、広汎性発達障害15.4%、口唇口蓋裂13.6%の順であった。構音の誤りは未熟構音が48.9%と約半数を占めた。対応方法については、構音の改善を目的とし、直接的な構音指導を行った群(直接的指導群)が49.3%と最も多く、摂食指導や言語発達の促進など構音改善を期待した働きかけを行った(改善期待群)が29.0%、対応なし群が21.7%であり、障害別に対応方法をみると、肢体不自由では対応なし群が約半数を占めた。なお、臨床での問題点としては、対応できる施設や指導者の不足、STの訓練技術の問題、合併例への対応の3つに大別された。
-
The Journal of the Acoustical Society of Japan, 68(5) 260-265, May, 2012
-
Japanese journal of learning disabilities, 17(3) 290-294, Nov 30, 2008
-
Japanese journal of learning disabilities, 17(1) 3-7, Mar 31, 2008
-
Sophia linguistica : working papers in linguistics, 54(54) 1-16, Apr, 2006
-
THE JAPANESE JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS, 20(2) 98-102, Aug 30, 2003This paper presents an argument for the need to develop a battery of tests for assessing phonological awareness of the Japanese language. It has been reported that there are some children with phonological disorders who have a low level of phonological awareness and who might also have reading difficulties. Phonological awareness is the ability to identify the phonological components in a word and manipulate them intentionally. It has been suggested that phonological awareness might underlie the correct articulation of words and sentences because it enables one to identify phonological components, grasp sound sequences, and form internal phonological representations of words and sentences. In addition, the assessment of phonological awareness is indispensable in the diagnosis of dyslexia. The assessment of phonological awareness might also be useful in the case of phonological disorders as well since it would provide important information relating to the underlying mechanism of the disorder and to therapy. Several batteries of tests for assessing phonological awareness of English have been developed and widely used. It thus seems important to develop a battery of tests for assessing phonological awareness of Japanese.
-
The Japanese journal of communication disorders, 18(1) 10-18, Apr 30, 2001The purpose of this paper is to examine the development of phonological awareness and the relationship between phonological awareness and reading ability in Japanese children. The subjects were 123 preschool children and 98 school children (grades one through three) who were considered to have normal mental, language, auditory, and visual abilities. They were given four phonological awareness and reading tasks. The results were analyzed in terms of correct response rate, score, and reaction time. Based on a 70% achievement criteria for each task, the following points were concluded: 1) phonological awareness tasks were accomplished at different age levels, 2) deletion tasks for three-mora-words and reversal tasks for four-mora-words were achieved by the end of the pre-school period, and 3) deletion tasks for six-mora-words, reversal tasks for four-mora-words, and vowel identification tasks were achieved soon after formal instruction in reading and writing of hiragana. Statistically, a strong correlation was found between deletion ability and reading comprehension ability, as well as between reversal ability and reading comprehension ability. How phonological awareness skills of deletion and reversal tasks facilitate reading are also discussed.
Misc.
9Books and Other Publications
12-
公益財団法人日本発達障害者連盟, Apr 10, 2018
Presentations
56Professional Memberships
7Research Projects
9-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2027
-
Apr, 2017 - Mar, 2021
-
厚生労働省 平成 30 年度障害者総合福祉推進事業, Apr, 2018 - Mar, 2019
-
Apr, 2013 - Mar, 2018
Social Activities
43Other
10-
May, 2019 - May, 2019吃音、チック症、読み書き障害、不器用の特性に気づく「チェックリスト」活用マニュアル 厚生労働省 平成30年度障害者総合福祉推進事業http://www.rehab.go.jp/ddis/発達障害に関する資料/事例集・事業報告書/?action=common_download_main&upload_id=4277
-
May, 2019 - May, 2019吃音、チック症、読み書き障害、不器用の特性に気づく「チェックリスト」活用マニュアル 厚生労働省 平成30年度障害者総合福祉推進事業http://www.rehab.go.jp/ddis/発達障害に関する資料/事例集・事業報告書/?action=common_download_main&upload_id=4277
-
2017 - 2017博報財団 児童教育実践についての研究助成 活動紹介 研究レポートNo.1 原 惠子氏「早期発見、早期介入が何より重要な支援 幼児向けの検査開発にも挑んでいきたい」https://www.hakuhofoundation.or.jp/subsidy/report/no1.html
-
2007 - 2007発達性読み障害の臨床から:健常児における音韻情報処理能力の発達ー読み障害の評価基準のための基礎的研究 シンポジウム「コミュニケーション障害者に対する支援システムの開発と臨床現場への適用に関する研究」(主催:上智大学言語聴覚研究センター、共催:上智大学国際言語情報研究所、日本コミュニケーション障害学会) 2007