研究者業績
基本情報
- 所属
- 上智大学 文学部 英文学科 准教授
- 学位
- 博士(文学)(2023年3月 九州大学大学院人文科学府 言語・文学専攻)
- 研究者番号
- 40710934
- J-GLOBAL ID
- 201801009978545314
- researchmap会員ID
- B000346349
研究キーワード
2研究分野
1経歴
6-
2023年4月 - 現在
-
2025年4月 - 2026年3月
-
2015年4月 - 2023年3月
-
2019年4月 - 2020年3月
-
2013年4月 - 2015年3月
学歴
3-
2023年3月
-
2010年4月 - 2013年3月
-
2008年4月 - 2010年3月
委員歴
5-
2025年4月 - 現在
-
2023年6月 - 現在
-
2017年4月 - 2023年6月
-
2015年4月 - 2023年3月
-
2016年4月 - 2018年3月
論文
15-
Kyushu University 1-241 2023年3月 査読有り
-
東北アメリカ文学会 『東北アメリカ文学研究』 (46) 19-33 2023年3月 査読有り
-
東北アメリカ文学会『東北アメリカ文学研究』 (43) 20-35 2020年3月 査読有り
-
宮城学院女子大学学芸学部英文学会『英文学会誌』 (43) 3-24 2015年3月
-
日本アメリカ文学会『アメリカ文学研究』 51(51) 23-38 2015年3月 査読有りIn Nathaniel Hawthorne's The Marble Faun, Hilda is repeatedly described as a "dove" and an "angel," in contrast to the "morbidity" of such things as the dust, poison, and unwholesomeness that fill the scenes set in Rome. Miriam and Donatello, who commit murder, are, in this context, described as if they have contracted a disease as a result of their sin. For this reason, Hilda, who wants to preserve her own purity, has to obstinately reject them, for which readers have not accepted her as a flexible and humanized character. It may be that the author had a critical view of this fastidious character due to his wife, who was one of the models for Hilda. Sophia Hawthorne subscribed to the Victorian values of her time, which compelled her to delete "inappropriate" expressions from her husband's manuscript after his death. However, Hilda's personality should not be reduced to this superficial reading. In the latter part of the narrative, Hilda gradually comes to accept the fact that she is trying to avoid what is unhealthy and sinful because she is, in truth, attracted to it. And so, she comes to realize that evil brings a sorrowful beauty to the arts. Like Donatello, Hilda also experiences the "Fortunate Fall," and is humanized, thereby becoming a suitable guide for Kenyon, who eagerly needs her to come back to their country. The darkness of Rome, its "disease" and "unwholesomeness," is, in this narrative, necessary for artists to create original works. As Hawthorne mentions in the preface, Italy was valuable in that it provided authors with a suitable environment for creating literary works. This contrasts with America, which has "no shadow, no antiquity, no mystery, no picturesque and gloomy wrong." By accepting the darkness of Rome, which she had previously rejected, we may say that Hilda acquires the ability to become an eminent artist in her own country.
-
九州情報大学 『九州情報大学研究論集』 (15) 89-97 2013年3月
-
九州大学大学院英語学・英文学研究会『九大英文学』 (55) 73-84 2013年3月
-
九州アメリカ文学会『九州アメリカ文学』 (52) 15-27 2011年11月 査読有り
MISC
6-
東北アメリカ文学会『東北アメリカ文学研究』 (46) 57-61 2023年3月 招待有り筆頭著者
書籍等出版物
1講演・口頭発表等
22-
4th Poe and Hawthorne International Conference in Paris 2025年7月3日 Poe and Hawthorne International Conference
-
日本ナサニエル・ホーソーン協会 第42回全国大会、於関西学院大学 2024年6月29日 招待有り
-
日本アメリカ文学会関西支部7月例会 2023年7月22日 招待有り
共同研究・競争的資金等の研究課題
2-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2025年4月 - 2030年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2021年4月 - 2025年3月