Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Professor, Faculty of Human Sciences, Sophia University(Concurrent)Director Center for Teaching and Curator
- Degree
- 教育学士(名古屋大学)修士(国際開発)(名古屋大学)
- Researcher number
- 00367690
- J-GLOBAL ID
- 200901038081014669
- researchmap Member ID
- 5000061486
(Subject of research)
Comparative Study on Curriculum and Instruction of Democratic Public Schools in the United States and Japan
Research Areas
2Research History
21-
Apr, 2017 - Present
-
Apr, 2016 - Present
-
Apr, 2015 - Present
-
Apr, 2014 - Aug, 2022
Education
3-
Apr, 1994 - Mar, 1998
-
Apr, 1991 - Mar, 1993
-
Apr, 1982 - Mar, 1987
Committee Memberships
7-
Apr, 2025 - Present
-
Apr, 2023 - Present
-
Dec, 2015 - Present
-
Aug, 2022 - Mar, 2023
-
Apr, 2021 - Mar, 2023
Papers
25-
日本教育方法学会編『教育方法54 授業研究とカリキュラム研究のダイナミズム 教育方法学が問う教師教育とカリキュラム改革』(図書文化), 54 77-91, Oct, 2025 Invited
-
(16) 143-174, Sep, 2025 Peer-reviewedInvited
-
Educational Studies in Japan, 17 59-72, 2023 Peer-reviewedInvited
-
98 29-50, May, 2016 InvitedThe purpose of this paper is to give a clear answer to the question of what sort of effect the restructuring of school knowledge and competency in the 21st century can have on socially subordinate groups, by referring to the fruits of what is called critical pedagogy in the US, and to examine some insights about primary and secondary education curricula and instruction there.
-
84 151-164, Feb, 2014
-
個性化教育研究, (5) 2-14, Oct, 2013 Peer-reviewed各教科に関する個別的・自立的な方法論の一つである単元内自由進度学習に関して、この学習の目的・目標、および内容面=カリキュラムづくりの側面と、方法面=実践上の留意点という側面、さらに、この学習の研究授業と事後検討会がどのように行われているのかを明らかにした上で、こうした授業実践の歴史的背景及び意義を整理した。
-
Journal of Nagoya Women's University. Humanities・social science, 55(第55号) 49-58, Mar, 2009
-
Journal of Nagoya Women's University. Humanities・social science, 55 59-72, Mar, 2009
-
Japanese journal of American educational studies, (19) 65-79, Nov, 2008The purpose of this paper is to analyze the politico-economical factors of the educational administration by the State of California of multi-track year-round education (MTYRE).
-
Journal of Nagoya Women's University. Humanities ・social science, 54(54) 57-70, Mar, 2008The purpose of this paper is to conduct a preliminary work for clarifying critical viewpoints toward the discussions on critical pedagogy by Henry Giroux, one of the representative researchers of critical educational studies in the US.
-
Journal of Nagoya Women's University. Humanities ・social science, 54(54) 71-80, Mar, 2008We reviewed the main points of Henry Giroux’s critical pedagogy and its criticisms by a couple of important educational theorists in the US in another paper titled “Some aspects of the critical educational studies in the United States of America (1): the critical reexamination of Henry Giroux (1st).” Here in this paper, we offer my own critical viewpoints to Giroux.
-
Forum on Modern Education, 12(12) 166-169, 2003
-
『グローバル時代における学校カリキュラムの領域再編に向けてのデータベース開発』(平成8年度文部省科学研究費補助金報告書(総合研究A)浅沼茂編), 33-54, Mar, 1998アメリカ合衆国において一般に批判的カリキュラム研究と呼ばれる業績群において、一つの大きな焦点となってきた問題がいわゆる社会的・文化的再生産論の問題であった。そこでは、支配的文化に対する「抵抗」および「民衆文化」の称揚という議論の方向性が提起されたわけだが、本稿は「再生産論」が本来持つ「両義的」観点から,この「抵抗論」を批判的に再検討しようとする試みである。
-
Forum of international development studies, 3 31-48, Sep, 1995 Peer-reviewed
-
『カリキュラム研究』, (第7) 37-60, Oct, 1994発展途上国における近代化過程は、その国が国際経済秩序の中へと再編される過程、つまり国際化過程と不可分である。この国際化過程と外国語教育の導入過程の関係を、タイを事例として具体的に考察した。タイの場合、時代的には日本の明治期と重なる近代化政策の一環としての官僚機構の近代化の開始時期に、とくにイギリスとの関係が密であったことで、英語教育の公教育への導入につながった。扱われる時代としては、ほぼアユタヤ王朝後期からラーマ五世王時代までである。
Misc.
20-
神奈川県教育文化研究所 所報 2024, 14-22, May, 2024 Invited
-
教育制度学研究 = Journal of the Japan Society for Educational System and Organization / 日本教育制度学会紀要編集委員会 編, (30) 155-160, 2023
Books and Other Publications
31-
-
-
-
Konrad-Adenauer-Stiftung Ltd, Feb, 2022 (ISBN: 9789811834653)
Presentations
43-
2025教育討論会「次期学習指導璽領と私たち ー現場のリアルにどう生かせるのか一」(神奈川県高等学校教育会館教育研究所), Nov 16, 2025 Invited
-
令和7年度 全国私立中学高等学校 全国私学教育研究集会 神奈川大会 【教育課程部会】 より良き社会の実現を担う若者の育成~社会変革を目指す若者を育てる探究学習のあり方とは~, Oct 2, 2025 Invited
-
日本学術会議 心理学・教育学委員会 不登校現象と学校づくり分科会 第4回 公開シンポジウム 学校の公共性を問い直す, Jul 26, 2025 Invited
-
日本カリキュラム学会第36回大会(花園大学)公開シンポジウム「ESDを問い直す -学校教育に対する可能性と検討課題-」, Jun 21, 2025 Invited
Professional Memberships
13-
Aug, 2023 - Present
-
Sep, 2018 - Present
-
Jul, 2011 - Present
-
Sep, 2006 - Present
-
Aug, 2021 - Aug, 2023
Research Projects
11-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2023 - Mar, 2026
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2023 - Mar, 2026
-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2023 - Mar, 2026
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2019 - Mar, 2022
-
科学研究費助成事業 挑戦的研究(萌芽), 日本学術振興会, Jun, 2018 - Mar, 2021


